Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mazda MX-5: de legende leeft voort

Precies 3 jaar na zijn lancering pakt de 4de generatie van de Mazda MX-5 uit met een upgrade voor modeljaar 2019. Een sensationele kennismaking met deze vernieuwde roadster…

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

Zoals zo vaak hadden we het ook hier kunnen hebben over een ‘midlifefacelift’… maar dan moet de auto ook op esthetisch vlak wel de nodige aanpassingen vertonen. En dat is hier niet het geval. Laten het we dan maar houden bij een ‘evolutie’. Maar wat hebben ze dan eigenlijk gedaan aan deze vernieuwde MX-5, die uiterlijk identiek is aan zijn voorganger? Zoals zo vaak bij het merk uit Hiroshima is het een kwestie van details. 

Wat er verandert

Modeljaar 2019 biedt u nog steeds de keuze tussen de ‘klassieke’ roadsterversie met een stoffen kap en de RF (wat staat voor Retractable Fastback) met een hard wegklapdak. Op praktisch vlak heeft de kleine Mazda vooral gereageerd op de kritieken die werden geuit bij de lancering van het model. Er werden dus heel wat inspanningen geleverd om de (kleine) lacunes van de MX-5 uit te vlakken. Zo kregen de ontwerpers heel wat negatieve feedback over het stuur, dat niet in de diepte verstelbaar was en zo een negatieve invloed had op de rijhouding. Vandaar dat alle MX-5’s die de productielijn verlaten, nu beschikken over een niet alleen in de hoogte maar voortaan ook in de diepte verstelbaar stuur. Alhoewel… met een verstelbereik van slechts 30 mm is dat nu ook niet echt een revolutie… Maar in combinatie met de fijnere afstelmechanismen voor de rugleuningen van de stoelen en de deuren die verder kunnen openzwaaien, is de comfortwinst al iets meer uitgesproken. Ook de motoren evolueren, en zelfs iets ingrijpender dan op het eerste gezicht lijkt. En dat geldt dan vooral voor de 2.0 SkyActiv-G, die voortaan kan rekenen op 184 in plaats van 160 pk. Tot slot was er bij de lancering van het model ook wat kritiek op de wat onbehouwen geluidsproductie van het model. Daarom hebben de ingenieurs de uitlaatdemper op de rooster gelegd, die nu kan rekenen op de steun van een vliegwiel met dubbele massa dat minder inertie vertoont om ook minder trillingen te veroorzaken.

 

Hoe het rijdt

Om ons te bewijzen dat ze goed werk hebben geleverd, nodigden de mensen van Mazda ons uit om hun MX-5 2.0 SkyActiv-G modeljaar 2019 te komen uittesten op een van de mooiste wegen ter wereld: de Transfagarasan in hartje Roemenië. Meteen voelden we dat de viercilinder minder ruw is dan zijn voorganger wanneer je een beroep doet op zijn koppel.  De Japanse krachtbron werd niet alleen krachtiger, maar won ook 5 Nm aan koppel, om voortaan uit te komen op 205 Nm bij 4.000 o/m. Wat het vermogen betreft, waren we echter minder onder de indruk. Op papier beloofde Mazda ons 184 pk bij 7.000 o/m, maar na twee of drie stevige hernemingen op de rechte stukken beseften we dat deze zuiver atmosferische motor nog steeds niet het beste van zichzelf geeft in de hoogste toerentallen. Op het einde van het (haarspeld)bochtige traject moesten we wel toegeven dat de tweeliter er niet slechter op geworden was. Integendeel. Hij voelt comfortabeler aan en klimt strakker en gewilliger in de toeren, wat garant staat voor stevigere hernemingen. En dan is er ook nog zijn sound, die beter gedempt lijkt en uiteindelijk aangenamer klinkt voor de inzittenden. 

En dan is er nog dat fantastische chassis, dat van meet af aan al zo goed in balans was dat Mazda er niet aan geraakt heeft. Dat geldt ook voor het differentieel met beperkte slip, dat jammer genoeg ook in 2019 nog voorbehouden zal zijn aan de 2.0 SkyActiv-G… Spijtig, want we hadden het graag ook gecombineerd gezien met de kleine ‘vijftienhonderd’, al was het maar om het ondeugende kantje van dit toptalentje nog wat beter uit te laten komen. Van een heel andere orde is de verschijning van de i-Activesense-technologieën op de MX-5… En dan hebben we het over rijhulpsystemen. Geen paniek echter, want de Japanners zijn weloverwogen te werk gegaan. Ze zijn voorzichtig begonnen met een noodremsysteem voor in de stad, waakzaamheidssensoren voor de bestuurder en een verkeerbordherkenning. Hartelijk dank, maar dat hadden jullie echt niet moeten doen… 

Ons verdict

Zonder het model een echte make-over te geven – en zonder zelfs ook maar aan zijn uiterlijk te raken – heeft Mazda zijn MX-5 wel wat fijngeslepen. Zijn 2.0 SkyActiv-G, die nu 184 pk ontwikkelt, won aan verfijning, terwijl achter het stuur – dat voortaan ook in de diepte regelbaar is – het rijplezier nog altijd 100 procent gegarandeerd is.

In dit artikel : Mazda, Mazda MX-5

Geschreven door op