Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Exclusieve test - Nissan Juke 2020: De wilde haren kwijt

Nissan brengt nog dit jaar de tweede generatie van zijn Juke op de markt. De compacte crossover krijgt een braver design en zet volop in op technologie en connectiviteit. Autogids kon er al in avant-première mee rijden.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

In 2010 was de Nissan Juke een pionier in het nieuwe B-SUV-segment. Het design met de dubbele koplampen en de wulpse glooiingen was erg opvallend en vernieuwend, en zorgde ook voor de nodige controverse. Desondanks werd de Juke een echt succesnummer, waarvan de voorbije 9 jaar ruim 1 miljoen stuks werden verkocht. De Juke zette het B-SUV-segment op de kaart: terwijl het in 2000 amper drie concurrenten telde, groeide dat aantal intussen aan tot meer dan 20. Ook de omvang vertienvoudigde in die periode en die groei zet zich nog steeds door, want men verwacht dat dit segment de volgende vijf jaar nog met 30 procent zal toenemen. Nissan geniet van het succes met de Juke, maar realiseert zich eveneens dat een sterke opvolger een must is om stand te houden.

Wat er verandert

In 2010 moest de Juke als nieuwkomer een sterk statement plaatsen. Maar intussen geldt dit model als referentie in zijn klasse en kon de positionering dus iets bijgestuurd worden. Een frivool lijnenspel met enkele typische accenten, zoals de dubbele koplampen en de sterk gewelde wielbogen, blijft het handelsmerk, maar toch werd het minder extreem en dus minder polariserend uitgewerkt. Vooral met de integratie van de typische V-vormige chroom accenten in de neus die tot de nieuwe huisstijl behoren. Bij de eerste generatie van de Juke had je voor- of tegenstanders van het design, en dat wil men nu echt vermijden.

In het interieur gaat het dan weer net de andere richting uit. Met een fraai gestileerd dashboard met een digitale tellerpartij, een reeks ronde ventilatiemonden, een 8” infoscherm in tabletvorm en sportieve kuipvormige stoelen is de Juke weer helemaal bij de tijd. Vergeleken met de voorganger is het design veel gewaagder, kleurrijker, aantrekkelijker en geconnecteerder met een uitgebreider infotainment systeem. Dat omvat een Wifi hotspot waarop tot 8 toestellen kunnen aansluiten, tal van smartphone apps, navigatie met dynamische verkeersinformatie, remote services (om bijvoorbeeld je auto te localiseren), de status van je auto en smart alerts, die aangeven waar, wanneer en tegen welke snelheid iemand met je auto rijdt.

Nissan volgt met de Juke de gangbare trend om een nieuw model een maatje groter te maken. Zo groeide de crossover enkele centimeters in alle richtingen, en werd hij tegelijk 6% lichter en 13% stijver (zoals de nieuwe Renault Captur). De Juke is volgens Nissan bovendien stevig genoeg om 5 sterren te scoren in de Euro NCAP-crashtest. Vooral dankzij de 10,5 cm langere wielbasis neemt vooral de zitruimte aanzienlijk toe en een telescopische stuurkolom moet de bestuurder een betere stuurhouding opleveren. Verder werd ook de koffer ruimer (422 liter) en kreeg ze een handigere vorm en een bredere toegang. Door deze groei-operatie neigt de Joke lichtjes naar de dimensies van het C-segment. En kijk, met een hoogwaardigere afwerking, ruimere uitrustings- en personalisatiemogelijkheden wordt ook dat cliënteel (toevallig?) geviseerd.

Hoe hij rijdt

De technische presentatie van de aandrijving van de nieuwe Juke was zeer summier. Het aanbod bestaat immers alleen uit de 1,0 liter driecilinder turbobenzinemotor die 117 pk en 180 Nm (200 Nm in overboost) produceert en gekoppeld is een handgeschakelde zesbak of een automatische DCT-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. Dat lijkt wat krap als enige optie op een wagen van dit formaat… Maar na een rit in het testcentrum in Millbrook moesten we onze mening herzien. Zeker na een vergelijkende test met het oude model met een 1,2 liter-turbo. De driepitter die ook al dienst doet in de Micra kan het werk best aan: hij levert voldoende kracht en souplesse om er een vlotte, ja zelfs vrij sportieve rijstijl op na te houden. Het credo van Nissan-jongens ‘the Juke is fun to drive’ werd bevestigd. Zeker omdat het onderstel ook de goede eigenschappen bezit om een degelijke rijdynamiek te verzekeren en zo de bestuurder heel wat rijplezier aan het stuur te bieden.

Ons verdict

Na deze eerste kennismaking wist de nieuwe Juke ons van kwaliteiten te overtuigen. Zowel wat de rijeigenschappen betreft, als de beschikbare ruimte, de uitrusting en de connectiviteit. Enkel lijkt het motorenpalet met enkel de 1.0 turbobenzine wat beperkt.

In dit artikel : Nissan, Nissan Juke

Geschreven door op