Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Audi ontwikkelt geen nieuwe verbrandingsmotoren door Euro 7

Geschreven door Frédéric Kevers op 17-03-2021

Audi zal geen volledig nieuwe generatie verbrandingsmotoren meer ontwikkelen voor de toekomstige Euro 7-norm. De constructeur geeft er de voorkeur aan de huidige motoren aan te passen aan de nieuwe normen.

Met de komst van de Euro 7-norm, die naar verluidt een pak strenger zal zijn dan de huidige Euro 6-norm, ziet Audi liever af van de ontwikkeling van volledig nieuwe verbrandingsmotoren. Het proces zou te duur en te tijdrovend zijn. De constructeur concentreert zich liever op de aanpassing van de huidige benzine- en dieselmotoren en op elektrische modellen.

"De plannen van de EU om een nog strengere Euro 7-emissienorm op te leggen zijn een enorme technische uitdaging met een beperkt voordeel voor het milieu. Dit legt extreme beperkingen op aan de interne verbrandingsmotor. Wij zullen niet langer een nieuwe verbrandingsmotor ontwikkelen, maar onze bestaande verbrandingsmotoren aanpassen aan de nieuwe emissierichtsnoeren", aldus Markus Duesmann, CEO van Audi.

Focus op elektrisch

In plaats van een fortuin uit te geven aan onderzoek en ontwikkeling om te voldoen aan de steeds strengere normen qua CO2-uitstoot, verkiest Audi zich te concentreren op de ontwikkeling van zijn elektrische gamma dat er op de lange termijn nog steeds zal zijn. Dat lijkt strategisch een betere keuze dan te proberen nieuwe benzine- en dieselmotoren te ontwikkelen die gedoemd zijn te verdwijnen op middellange termijn (2030-2035).

Duesmann heeft hoge verwachtingen van de toekomstige Q4 E-Tron SUV, die elektrische mobiliteit "betaalbaar moet maken voor veel mensen en het startpunt moet vormen voor e-mobiliteit bij Audi". Volgens hem moet de middelgrote elektrische SUV een commercieel succes worden en Audi helpen om onder de door de EU opgelegde CO2/km-emissiedrempel per verkochte auto te blijven, om de enorme boetes te vermijden als die wordt overschreden.

Overigens verklaarde de Audi-baas tegenover Automobilwoche dat hij betwijfelt of de IAA in München zal kunnen doorgaan zoals oorspronkelijk gepland, wegens de onvoorspelbare ontwikkeling van de pandemie van het coronavirus. Daarmee wordt de weg vrijgemaakt de afwezigheid van zijn merk op het evenement, dat een combinatie van echte en virtuele shows moest vormen. Volgens hem is het waarschijnlijk dat alleen het virtuele gedeelte zal plaatsvinden.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten