Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Audi Q4 E-Tron: elektrische SUV toont zijn interieur

Geschreven door Klaas Janssens op 09-03-2021

Op de productieversie van de Audi Q4 E-tron blijft het wachten tot 14 april, maar we krijgen wel een blik op het interieur van de elektrische SUV. Van het zeshoekige stuur tot de head-updisplay met augmented reality en het genereuze ruimteaanbod.

Op 14 april maakt de productieversie van de Audi Q4 E-Tron zijn langverwachte debuut. De elektrische SUV bouwt op het modulaire MEB-platform waarop Skoda de Enyaq iV en Volkswagen de ID.4 zet. Het design van de Q4 E-Tron kent nog weinig geheimen, want de afgelopen jaren toonde Audi twee realistische conceptstudies. En nu weten we ook hoe het interieur eruit zal zien.

Nieuw stuur

Het multifunctionele stuurwiel Audi Q4 E-Tron introduceert een nieuw bedieningsconcept met knoppen (met haptische feedback) waarop je kan drukken en waarmee je kan swipen. Desgewenst komt de velg met een afgeplatte onderzijde én een afgeplatte bovenkant, waardoor het stuur een zeshoekige vorm lijkt te hebben. De peddels aan het stuur dienen niet om te schakelen, maar om de remenergierecuperatie te sturen. De elektrische SUV doet het zonder versnellingsbak en zonder schakelpook. De minimalistische, wat zwevende middenconsole telt wel de nodige knoppen waarmee je aangeeft of je voor- dan wel achteruit wil rijden.

2021 Audi Q4 E-Tron

Optioneel kan je de Audi Q4 E-Tron uitrusten met een head-updisplay met augmented reality. Bovenop de klassieke informatie die het systeem op de voorruit projecteert, komt een AR-laag die zich op ongeveer 10 meter van de bestuurder bevindt. De head-updisplay voorspelt de acties van andere weggebruikers en schakelt virtuele drones in om je zo efficiënt mogelijk naar je bestemming te voeren. Een beetje zoals een computerspelletje, maar dan echt.

Digital first

De bestuurder van de elektrische Audi Q4 E-Tron kijkt op een digitale tellerpartij met een diameter van 10,25 inch. Die zogeheten Virtual Cockpit ruilt zijn toerenteller voor een powermeter, die allerlei relevante data over de autonomie van de batterij en de mate van recuperatie bundelt. Uiteraard behoudt die digitale module zijn verschillende tabbladen, zodat je ook de kaart in het groot kan zetten. Audi voorziet ook verschillende lay-outmogelijkheden.

2020 Audi Q4 E-Tron - AutoGids

Standaard komt de Audi Q4 E-Tron met een naar de bestuurder gedraaide multimediamodule met een aanraakscherm van 10,1 inch en een schermresolutie van 1.540 x 720 pixels. Tegen het einde van 2021 biedt Ingolstadt ook een groter diplay aan, met een diameter van 11,6 inch en een resolutie van 1.764. x 824 pixels. Dat wordt het grootste scherm dat Audi ooit in een personenwagen gestoken heeft. Het systeem draait om de MIB3-software van de Volkswagen-groep.

Veel binnenruimte

Volgens Audi combineert de Q4 E-Tron de buitenafmetingen van een Q3 met het koffervolume van een Q5 en de interieurruimte van een Q7. Het MEB-platform waarop de elektrische SUV bouwt, belooft een wielbasis van 2,76 meter. De achterbank staat 7 centimeter hoger dan de voorzetels, zonder dat de hoofdruimte in het gedrang zou komen. Het koffervolume bedraagt minimaal 520 liter en maximaal 1.490 liter.

2020 Audi Q4 E-Tron - AutoGids

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten