Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Blogtests / Wat vind ik van de BMW 4 Cabrio?

Geschreven door Klaas Janssens op

AutoGids-testrijder Klaas Janssens rijdt graag met de haren in de wind. Dan moet de nieuwe BMW 4 Reeks Cabrio toch iets voor hem zijn? Wat vindt hij leuk en wat jammer aan de topless 420i?

57.000 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

De ergernis is wat afgenomen sinds er kinderen op de achterbank meerijden, toch kan ik me enorm opwinden over het steeds tragere verkeer. We reden nooit met veiligere wagens dan vandaag, toch worden de gehanteerde maximumsnelheiden naar beneden gecorrigeerd, tweevaksbanen gereduceerd tot wegen met een enkele rijstrook en verbindingswegen een soort labyrint van verkeersdrempels en andere snelheidsremmende obstakels. De helft van de tijd zit je ofwel je stuur op de vreten ofwel te suffen, want al sloffend van het ene licht naar de volgende file is het bijzonder moeilijk om je aandacht bij het verkeer te houden. Het is alsof je met een moderne smartphone enkel zou mogen bellen.

In afwachting van de zelfrijdende wagen die me autonoom naar het werk zou brengen, heb ik een oplossing gevonden. De cabriolet! Met je haren in de wind vind je het minder erg om je aan de maximsnelheden te houden of om een wat langere route langs de kleine achterafwegeltjes te nemen. En al helemaal niet als die cabriolet geen al te krachtige motor aan boord heeft. Loopt de weg van het automobiele geluk langs een auto zoals de BMW 420i Cabrio? Ik geef mezelf een week om die stelling aan de praktijk te toetsen.

Leuk

Geen harde wegklapconstructie meer, de BMW 4 Cabriolet beschikt weer over een canvasdak. Eentje dat eleganter oogt en zich sneller - desgewenst al rijdende - opent, zonder te verzaken aan het comfort. Want in gesloten toestand is de Cabrio haast net zo stil als de 4 Reeks Coupé. Een simpele druk op de knop en de hemel wenkt, toch als het zonnetje schijnt. Al hoeft dat eigenlijk niet, want de combinatie van de airco, de verwarmde stoelen en de nekverwarming zorgen ervoor dat je ook in de winter topless kan buitenkomen. Toch als het niet regent of sneeuwt. Optioneel voorziet BMW ook een windscherm dat de wervelingen in de cockpit verder reduceert, maar dat wappert wel een beetje.

De stoffen constructie scharniert op platte bogen die het mogelijk maakten een glazen achterruit met ontdooiing te integreren, evenals verschillende lagen isolatiemateriaal. De laatste van die lagen bestaat uit harde panelen om het interieur beter te isoleren. De innovatieve kap van de nieuwe BMW 4 Cabrio is niet alleen 40 procent lichter dan het stalen wegklapdak van de vorige generatie, maar neemt ook minder plaats in beslag. Voor de koffer ten slotte geeft de Duitse constructeur een volume van maximum 385 liter op, topless blijft daar een kleine 300 liter van over. De toegang noch de vorm nodigen evenwel uit tot verhuisklusjes.

Ook de 420i Cabrio is een BMW en dat veronderstelt een bovengemiddelde rijdynamiek. En hoewel de afstelling mijn nog een tikkeltje comfortabler mag, beschikt ook de open 4 Reeks over een evenwichtig chassis dat een perfecte 50/50-gewichtsverdeling koppelt aan een opvallend gretige voortrein. Alleen het stuur is me wat te nerveus, met een kunstmatig aanvoelende weerstand bij het bochtenjassen (in de sportstand) en enigszins schichtige reacties op de snelweg (in de comfortmodus). Gelukkig zonder het rijplezier al te veel te komen verstoren.

review BMW 420i Cabrio 2022

Jammer

De kinderen vonden het bijzonder fijn dat de BMW 4 Cabrio over een achterbank beschikt, want tijdens de testperiode voorspelde het weerbericht warme zomerdagen. Tot ze zagen dat er slechts twee zitplaatsen achterin zijn en dus niet iedereen meekon. Dat hadden ze ook eens voor met de Mercedes S-Klasse... First world problems! Die achterbank biedt net voldoende bewegingsruimte, al staat de rugleuning wel erg vlak en beperken de koetswerkverstevigingen de breedte op schouderhoogte enigszins. Bovendien zit je achterin lang niet zo goed beschut, waardoor de rijwind je snel parten speelt. Nu goed, dat is bij de meeste vierzitscabrio's zo, natuurlijk.

Op papier lijkt de 2 liter-turbobenzine van de 420i de ideale motorisatie voor de BMW 4 Cabrio. Want hoewel de 184 paarden een gewicht van bijna 1,8 ton in beweging moeten krijgen, sprint deze jongen in 8,2 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 236 km/u. Meer heb je niet nodig als je toeristische weekenduitjes op je verlanglijstje hebt staan. Maar... de drukgevoede vierpitter klinkt niet bijzonder mooi en klimt wel erg lineair in de toeren, waardoor je vruchteloos zoekt naar wat sensatie. Het gaat vooruit, dat wel. Maar zonder enige vorm van sprankel.

De testwagen kwam met een heleboel extra's uit de M Performance-catalogus, zoals het sportstuur met specifieke schakellepels of de aerodynamische winglets op de voorbumper. Maar die staan de BMW 4 Cabrio helemaal niet. Ze vloeken met het sierlijke silhouet, met de missie van een cabriolet en met de steriele krachrbron. Nu we het toch over de looks hebben: ik vind die konijnentanden vooraan nog steeds niet mooi. 

review BMW 420i Cabrio 2022

Dus

Een cabriolet vraagt een aantal compromissen, maar geeft je daar ook veel voor terug. Toch als de zon schijnt en je de tijd vindt om te onthaasten. En dan is de BMW 4 Reeks Cabrio een geweldige metgezel: want ik heb genoten van zowel het comfort als van het weggedrag, van het gul geschonken rijplezier en het instant zomergevoel bij obligate verplaatsingen. Op mezelf en met het gezin, al moest er dan eentje in de koffer.

Alleen de motor van de 420i viel me wat tegen: niet omdat de 2 liter-krachtbron power zou ontberen, wel omdat deze turbobenzine karakter mist. En die M Performance-goodies zou ik ook zo laten, maar dat is vooral een kwestie van smaak.

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW 4 Reeks

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @kjanssens_pro

Tests

Onze tests

Stockwagens BMW

Nieuwe bmw in stock

Tweedehands BMW

Tweedehands bmw