Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de Week: Maserati 430 (1986-1994)

Geschreven door Steven Appelmans op 21-09-2021

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek het Koopje van de Week. Van bolides met een speciaal verhaal tot sedans met een geschiedenis, in deze rubriek krijgen ze allemaal hun podium. Vandaag: de Maserati 430 (1986-1994).

De eighties en de nineties hebben een heleboel lekkers opgeleverd, maar de Maserati 430 is niet in het collectieve geheugen van de gemiddelde autoliefhebber blijven hangen. Dit is de sedanversie van de Maserati Biturbo, die in 1986 in productie werd genomen (twee jaar na de coupé) en waarvan Modena uiteindelijk twaalf verschillende, elkaar al dan niet overlappende - op zijn Italiaans, inderdaad - types in zijn catalogus zou opnemen.

>> AutoGids' Koopje van de Week - modeloverzicht van A tot Z

De Maserati 430 die we hier toelichten, wordt aangedreven door een 2,8 liter-V6 met een vermogen van 280 pk. Maar je kan de sportberline dus ook verkrijgen als Maserati 420, met een 2 liter-V6 die 180 pk ontwikkelt - of zelfs 185 pk in de 420i. 

Waarop moet je letten?

De opmerkingen gelden voor alle Biturbo’s, of ze nu met twee dan wel met vier deuren komen, dus daar hoef je het al niet van te laten afhangen. Overigens ben je best geen kommaneuker, want de waslijst aan te controleren punten telt meer pagina’s dan het telefoonboek. Een Maserati 430, of één van de andere Biturbo-afgeleiden, zonder mankementen is immers even zeldzaam als een ijsbeer op de zuidpool.

Weet dat het plaatwerk qua kostprijs best meevalt, toch als je die kosten moet afwegen tegen mechanische of elektronische pannes. Nu, de V6-biturbo geniet een degelijke reputatie, zolang hij maar op tijd en stond een werkplaats heeft gezien (minstens elke 10.000 kilometer). Liefst eentje van Maserati. Het differentieel, de zekeringskast, de stuurbekrachtiging, het stuurhuis en de manuele bak durven wel al eens voor problemen zorgen en verdienen dus zeker nader onderzoek. 

Wat mag dat kosten?

Prijzen gaan van 5.000 tot 20.000 euro, afhankelijk van motor, het jaartal, het aantal kilometers en uiteraard de staat. Hou in je achterhoofd dat, ondanks zijn misschien wat onderkoelde uiterlijk, de Maserati 430 een onvervalste exoot is. Wat je dus bespaart bij aankoop riskeer je nadien in veelvoud uit te geven aan herstellingen.

Zijn er leuke alternatieven?

Een Lancia Beta HPE is ons inziens ook het overwegen meer dan waard. Akkoord, da’s geen vierdeurs en hij heeft evenmin een drietand op het rooster, al maakt de shooting brake dat ruimschoots goed met zijn appetijtelijke koets en zijn minder exuberante prijzenpolitiek. Dat geldt trouwens evenzeer voor een Alfa Romeo GTV of een 75. Meer mainstream is de E30-generatie van de BMW 3 Reeks. Lang niet zo exclusief als de Italiaans jongens, maar je hoeft je er tenminste geen abonnement voor aan te schaffen bij je lokale garagehouder.

 
Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten