Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

De YOUNGTIMERS RALLY?  De voorinschrijving is nog open!  Let’s do it !

De YOUNGTIMERS RALLY? De voorinschrijving is nog open! Let’s do it !

nu inschrijven

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / SsangYong Musso : En nu even serieus

In het zog van de Rexton vervangt 4x4-specialist SsangYong nu ook zijn pick-up. Die heet voortaan Musso en wil duidelijk komen meespelen met de grote jongens in dit segment.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

Uiterlijk gooit de nieuwe Musso het over een andere boeg: ten opzichte van de dynamische look van zijn voorganger (die meer weg had van een vierdeurs-ute dan van een echte pick-up) is hij veel braver en klassieker getekend, met stijlinvloeden van de nieuwe Rexton. Allemaal goed en wel, maar een pick-up mag voor ons toch iets meer avontuur uitademen dan deze Musso doet – de term ‘stoer’ komt niet meteen in je op als je deze ‘dikhuid’ ziet staan. De voornaamste boosdoener lijkt de combinatie te zijn van een korte en hoge laadbak (zie kader) enerzijds met een lang uitgerekte cabine anderzijds.

Wat er verandert

De nieuwe Musso rust uiteraard nog altijd op een ladderframe, maar dan met een wielbasis die tot 3,10 meter werd verlengd. Dat is 4 centimeter meer dan bij de Actyon Sports, en die extra centimeters komen het plaatsaanbod achterin ten goede. Helaas staat de rug van de achterbank nog altijd wat te rechtop om comfortabel te zitten. Maar de échte winst zit hem voorin. De Musso neemt in grote lijnen het dashboard over van de Rexton, dat oneindig veel moderner is, met minder harde kunststoffen en een veel cleanere look.

Op de middenconsole zien we in de duurdere niveaus het multimediasysteem met 8 duim of zelfs 9,2 duim groot aanraakscherm dat compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto en de topversie krijgt zelfs een digitale instrumentencluster.

Hoe hij rijdt

Op de (weinig interessante) achterwielaangedreven basisversie na is de Musso een ouderwetse vierwielaandrijver, met een voortrein die je manueel moet inschakelen in omstandigheden met weinig grip. Met andere woorden: op de weg is dit altijd een achterwielaandrijver. Via de draaiknop op de middenconsole kun je ook nog de korte versnellingen selecteren, waarmee deze Koreaan zwaar terrein de baas kan. Wie van plan is zijn Musso vaak in dergelijke omstandigheden in te zetten of geregeld zware lasten moet slepen, doet er goed aan het optionele sperdifferentieel bij te bestellen (enkel beschikbaar op de automaat), dat tot 32 km/u de trekkracht van de achterwielen optimaliseert.

Onder de motorkap vinden we dezelfde 2,2-literdiesel als in de Rexton, goed voor 181 pk en een gezonde 400 Nm. Een handgeschakelde zesbak is standaard, maar voor een kleine 2.000 euro is ook een klassieke automaat verkrijgbaar. Anders dan bij de Rexton is dat niet het exemplaar met zeven verhoudingen van Mercedes-makelij, maar wel een zestrapsautomaat van het Japanse Aisin. Deze bak rijgt de verhoudingen vlotjes aan elkaar, zonder overmatig te gaan doorslippen. De sturing is wel niet helemaal perfect, waardoor de bak bij tussenversnellingen soms nodeloos – en vrij laat – terugschakelt, met wat brutale reacties tot gevolg.

Toch geniet de automaat de voorkeur op de manuele bak, al was het maar omdat hij het sleepvermogen van de Musso opkrikt tot 3 ton. Dat is nog altijd niet zo goed als de 3,5 ton van de referenties in deze klasse, maar in de praktijk toch al een waarde waarmee deze Koreaan tussen de grote jongens komt postvatten. Zeker als je bedenkt dat zijn voorganger niet verder kwam dan 2,3 ton.

Terwijl de Actyon Sports nooit echt het beste werkpaard in zijn klasse was, wist hij zich altijd al wel te onderscheiden door zijn comfort. Zo was hij de eerste pick-up op onze markt die achteraan voor schroefveren koos in plaats van de traditionele bladveren. De nieuwkomer blijft trouw aan die architectuur, die deze Musso een vrij comfortabel weggedrag oplevert... voor een pick-up welteverstaan. Trillingen en schokken blijven goed voelbaar, zeker met een lege laadbak. De Musso is wel met voorsprong de stilste pick-up op de markt, met een diesel die amper hoorbaar is. Het weggedrag plukt de vruchten van een stuur dat niet meer zo overbekrachtigd aanvoelt, maar gooi-en-smijtwerk is uiteraard niet aan een pick-up besteed.

Budget

De bijzonder scherp geprijsde instapversie Crystal is al behoorlijk uitgerust, maar ook niet meer dan dat. En het probleem is vooral dat wie meer uitrusting wil, bijna 5.000 euro moet bijbetalen voor het volgende niveau (Quartz), waarmee de prijs stilaan in de buurt komt van de concurrentie. Algemeen genomen blijft de verhouding prijs-uitrusting echter aantrekkelijk, ook al omdat de Musso net als alle SsangYongs 5 jaar waarborg meekrijgt.

Ons verdict

Langzaam maar zeker vindt SsangYongs pick-up aansluiting bij de referenties in zijn klasse. Qua uitrusting, afwerking, binnenruimte en comfort hoeft de Musso de gevestigde waarden niets meer te benijden en ook zijn sleepvermogen staat nu op een aanvaardbaar niveau. Alleen die korte laadbak blijft een doorn in het oog – ook letterlijk, aangezien hij de Musso opzadelt met nogal vreemde proporties.

In dit artikel : Ssangyong, Ssangyong Musso

Geschreven door op