Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi A3 Sportback

Geschreven door David Leclercq op

Neem een A3-driedeurs, rek zijn koetswerk uit, zet er een Single Frame-neus op, voeg wat functionaliteit toe... en je hebt een Sportback met de allures van een shooting break.

Een opengesperde muil, een aflopende daklijn en platte achterlichten: de Sportback is veel meer dan een vijfdeursafgeleide van de A3. Het is een model
op zich, dat de functionaliteit van een
compacte vijfdeurs koppelt aan het sportieve lijnenspel van een coupé. Met een dergelijke look zou hij zeker zijn beoogde publiek moeten kunnen verleiden: sportieve alleenstaanden en jonge, dynamische koppels, eventueel vergezeld van
hun nog kleine kinderen. Toch delen de A3 Sportback en de versie met drie deuren, hun verschillende
marketingpositionering ten spijt, onderhuids nogal wat elementen: onderstel, motoren en overbrengingen
zijn identiek. De enige grote wijziging
qua ontwerp zit hem in het koetswerk,
dat ter hoogte van de achterste overhang 8,3 centimeter langer uitvalt. De koffer won dus aan volume, want zijn inhoud gaat van 350 naar 370 liter
(voorwielaangedreven Sportback) met de achterbank op zijn plaats en van 1.100 naar 1.120 liter met neergeklapte bank. Daarmee scoort de Sportback in de middelmaat van de compacte berlines. De
ruimte achterin evolueerde echter nauwelijks,
maar de wielbasis (2,57 meter) is dan ook identiek voor de twee modellen. Toch zullen de achterste inzittenden in een Sportback zich meer op hun gemak
voelen dan in de driedeurs, dankzij een groter glasoppervlak en doordat de zijruiten achteraan geopend kunnen worden. We vertellen er nog bij dat de Sportback aanzienlijk ruimer is dan de vorige A3 met vijf deuren, want de achterpassagiers genieten 4 centimeter meer knieruimte en 3,5 centimeter meer plaats voor de schouders.

In dit artikel : Audi, Audi A3

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars