Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW i8 Roadster: Een frisse neus halen

Door zijn vaste dak af te schudden, wint BMW’s ongewone sportieve PHEV meer dan ooit aan aantrekkingskracht. Met zijn extra elektrisch rijbereik vergroot hij bovendien het zintuiglijke plezier.

166.500 €
  • Score redactie 15.38/20

Overzicht :

Het concept

We begrijpen goed waarom de mensen die aan de ontwikkeling van de i8 Roadster hebben gewerkt zo trots zijn. De hybride targa treedt zonder twijfel toe tot het Pantheon van de mooiste BMW’s ooit. Dat zijn trouwens wel vaker opvallende roadsters: 328, 507 of, meer recent, de Z8. De huidige klanten van de i8 (13.600 verkochte exemplaren tot vandaag), die in 2014 op de markt kwam, droomden van een Roadster-afgeleide. Een dergelijke koetswerkvorm versterkt de ultieme exclusiviteit nog waar hij zo mee uitpakt. Zeker als je weet dat zijn grootste markten de gouden kusten van Californië en Florida zijn, maar ook de noordelijke helft van de Middellandse Zee.

Wat er verandert

Net zoals de Coupé rust de i8 Roadster op een licht chassis, bestaand uit aluminium assen gecombineerd met een passagierscel in kunststof versterkt met koolstofvezel, dat befaamde hoogtechnologische materiaal dat 30 procent lichter is dan het aluminium dat ook een groot deel van het koetswerk van de i8 vormt.

De BMW i8 geniet een nieuwe generatie lithium-ionbatterij (Samsung), waarvan de opslagcapaciteit van de 96 cellen is toegenomen van 20 naar 34 Ah. De bruto-energieopslag groeit van 7,1 naar 11,6 kWh (netto: 9,4 kWh) en voedt een 12 pk sterkere elektromotor voorin die is gekoppeld aan een tweetrapsautomaat. De turbodriecilinder achterin wordt ongewijzigd overgenomen (231 pk).

Het elektrische rijbereik van de i8 Roadster gaat op papier van 37 naar 53 kilometer. De laadtijd is daarentegen niet veranderd en hij heeft nog steeds 2 uur nodig om 80 procent van zijn rijbereik te recupereren aan een snellaadpaal en zo’n 4,5 uur voor een volledige lading aan een thuisstekker.

Hoewel het mechanisme van het wegklapdak zo compact mogelijk is gemaakt, heeft het toch de twee (piepkleine) plaatsen achterin de Coupé naar de prullenmand verwezen… waardoor er meer comfort is voor de twee overblijvende passagiers (zie kaderstuk). In de plaats van de twee achterstoelen hebben de ontwerpers een bergvak geplaatst (met harde compartimenteringsplaten) zodat je twee tassen kan meenemen voor een lang weekend (BMW biedt uiteraard als optie een bagageset op maat aan in ecologisch leer). Dat is geen overbodige luxe, want de conventionele ‘koffer’ van de BMW krimpt van 154 liter naar… 88 liter.

Hoe hij rijdt

De BMW i8 Roadster is allesbehalve radicaal en blijft een sportieve GT met een hoog speels gehalte. Hij is aan de weg gekleefd door zijn wielbasis, zijn sporen en zijn lage zwaartepunt (zonder te vergeten dat de statische gewichtsverdeling tussen de assen op 49/51 procent is gebleven) en rondt bochten zelfzeker en stabiel. Omdat we niet elke dag met een i8 rijden, maakten we aanvankelijk weer de klassieke fout om zijn voortrein te veel te bruuskeren. De relatief smalle banden (195) vooraan bezwijken dan vroeg of laat onder de middelpuntvliedende kracht van zijn bijna 1.600 kilo. Met een beetje anticiperen kan je dit onderstuurprobleem tegengaan en hij laat je dan in alle schoonheid de bocht uit hernemen dankzij de vierwielaandrijving. De ingenieurs hebben de samenwerking tussen de krachtbronnen nog zachter gemaakt, maar als je het beest in je loslaat (door zoals voordien bewust brutaal te gaan rijden), dan verstoor je soms hun eenheid. Eens je de auto wat leert kennen en je je erop toelegt, volgen de vermogensuitwisselingen elkaar in absolute transparantie op. Uiteindelijk laat deze Roadster zich best smaken aan een toeristisch-sportief tempo, wat toch al hoge snelheden impliceert. Het wegcontact zou soepeler zijn geworden. Hij voelt nog steeds vrij stug aan, maar ondanks de twintigduimvelgen wordt het nooit ondraaglijk.

Budget/uitrusting

De Roadster kost 18.000 euro meer dan de Coupé. Aan 166.500 euro is enkel de M760Li nog duurder bij BMW. “Goed nieuws” voor Belgen is dat de accu’s bestand zijn tegen de toekomstige fiscaliteit voor bedrijfswagens (minstens 0,5 kWh batterijcapaciteit per 100 kilo wagengewicht), zodat de i8 vanaf 2020 voor 100 procent aftrekbaar is als Coupé en voor 98 procent als Roadster. 

Concurrenten

De i8 is als open plug-inhybride sportwagen uniek. Concurrenten zijn er bijgevolg niet, of toch geen directe. Als klanten al twijfelen, zullen ze misschien wel naar ander fraais kijken voor deze prijs. Voor 166.000 euro heb je bijvoorbeeld al een Aston Martin Vantage of een Porsche 911 met alle toeters en bellen. Technisch gezien heeft deze i8 Spyder meer gemeen met een LaFerrari Aperta of Porsche 918 Spyder, maar dan zitten we op een heel ander niveau, zowel qua prijs als qua exclusiviteit.

Ons verdict 

BMW verwacht snel meer exemplaren te verkopen van de van nature meer fascinerende i8 Roadster dan van de Coupé. De laatste troef van de coupé is dat hij 2 plaatsen meer biedt, maar dat zal hem niet echt redden want ze zijn nauwelijks bruikbaar, en wie een i8 koopt heeft toch nog minstens twee andere auto’s. De gevraagde 166.500 euro vergen een stevige inspanning (18.000 euro meer dan de Coupé), die echter wordt gecompenseerd door een uiteindelijk oneindig veel meer aantrekkelijke en unieke looks en sensaties op de markt.

  • Betoverend lijnenspel
  • Versterkte zintuiglijke beleving
  • Comfortabeler dan Coupé
  • Verhouding prestaties-verbruik
  • Stevig prijskaartje
  • Formaat, kwetsbaarheid in de stad (deuren)
  • Sportieve efficiëntie met handleiding (banden)
  • Minuscule koffer van 88 liter

In dit artikel : BMW, BMW i8

Geschreven door op