Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Jeep Grand Cherokee 4xe (2022): Europees vlaggenschip

Geschreven door Ken Divjak op

De nieuwe Jeep Grand Cherokee komt enkel naar Europa als plug-inhybride 4xe. Maar valt de status van groene topversie wel te verzoenen met de traditionele Jeep-kwaliteiten? AutoGids doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

De vijfde generatie van de Jeep Grand Cherokee is een een heel ander beestje dan zijn voorganger. Die verdween een paar jaar geleden met de noorderzon omdat de motoren te fors waren voor Europa, maar uit het oog is gelukkig niet uit het hart gebleken. Sinds de lancering van de Grand Cherokee in 1992 verkocht Jeep er meer dan zeven miljoen stuks van, deels ook in Europa, waar het model Ferdinand Piëch destijds inspireerde om de Volkswagen Touareg en de daaraan verwante Porsche Cayenne te introduceren.

Aan geloofsbrieven heeft het de Jeep Grand Cherokee dus nooit gemankeerd, maar wel aan een passende aandrijflijn. Dat gebrek wordt geremedieerd met de plug-inhybride 4xe-versie, meteen ook de enige die de oversteek naar Europa maakt. Het spreekt voor zich dat de Amerikanen wél nog voor een Pentastar-V6 of een dikke V8 kunnen opteren, met respectievelijk 293 en 357 pk.

Koetswerk en afmetingen

Jeep heeft de PHEV-emblemen van de nieuwe Grand Cherokee 4xe redelijk discreet gehouden. Op een paar blauwe accenten na zie je niet dat deze offroader geen achtpitter, maar een drukgevoede viercilinder in de neus heeft liggen. De Jeep Grand Cherokee komt enkel als zogeheten 2-Row naar Europa. De 3-Row met drie zitrijen en zeven zitplaatsen maakt de oversteek niet, net zomin als de nog grotere (Grand) Wagoneer.

2022 Jeep Grand Cherokee

Interieur en kofferruimte

Open de deur van de splinternieuwe Jeep Grand Cherokee en je merkt dat de interieurdesigners carte blanche hebben gekregen. Digitale instrumenten, een head-updisplay, een zwevend infotainmenstsysteem en zelfs een apart scherm voor de voorste passagier, het behoort voortaan allemaal tot de mogelijkheden. De transmissiehendel werd vervangen door een gestileerde draaiknop die het midden houdt tussen het glazen pookje van BMW en de roterende schakelaar waarmee Jaguar een tijdlang dweepte.

Achterin de Jeep Grand Cherokee is voldoende ruimte voor drie volwassenen, die op hun eigen schermen kunnen turen of gewoon naar het gesternte kunnen kijken door het grote panoramadak. Muziekliefhebbers worden dan weer op hun wenken bediend door de optionele McIntosh-hifi met 950 watt en negentien luidsprekers. Die kan zelfs een stel klassiek VU-meters op het centrale display toveren.

2022 Jeep Grand Cherokee 4xe PHEV

Specificaties en prestaties

De plug-inhybride aandrijflijn van de nieuwe Jeep Grand Cherokee is dezelfde als die van de Wrangler 4xe: een 2 liter-turbobenzine die bijgestaan wordt door een riemaangedreven starter-generator van 45 kW en door een 107 kW sterke elektromotor die in de behuizing van de achttrapsautomaat verwerkt zit. De aandrijflijn levert 375 paarden en 637 Nm, die ZF-transmissie naar de vier wielen worden gestuurd.

Bij lage belasting wordt de aandrijving naar de voorwielen losgekoppeld om brandstof te sparen, tijdens het uitrollen wordt de verbrandingsmotor zelfs helemaal stilgelegd om daarna weer ongemerkt op te starten. Een E-Save-modus om de elektrische kilometers op te sparen is eveneens voorhanden, net als een volledige Electric-stand.

Op de Europese homologatie blijft het nog even wachten, we weten enkel dat de Jeep Grand Cherokee 4xe een elektrische rijbereik van 25 mijl (oftewel 40 kilometer en gemeten volgens de Amerikaanse EPA-norm) kan voorleggen. Jeep oordeelt immers dat meer dan 17,3 kWh aan accu’s inbouwen nefast zou zijn voor het gewicht en de algemene kunde van de Grand Cherokee. Helaas fnuikt het daarmee ook het succes van dit model op markten waar de grens van 50 g CO2/km of 50 kilometer rijbereik van tel is voor een fiscaal gunstregime. Alhoewel, veel regeringen zijn intussen alweer afgestapt van dat idee om plug-ins voordeliger te belasten, aangezien die in de praktijk altijd meer verbruiken dan er op de verpakking staat.

De active noise cancellation via de luidsprekers ten spijt klinkt de Italiaanse viercilinder (hij komt van bij Alfa Romeo) vanbinnen schel en genepen, hoewel het timbre aan de buitenkant best sportief is. Bij lage motorsnelheden merk je daar weinig van, maar des te meer als het rijprogramma in Sport gaat, om de aandrijflijn aan te scherpen. Met je voet tegen de plank schiet de 2,5 ton zware Jeep Grand Cherokee 4xe, die als PHEV dik 350 kilogram extra moet verslepen, niettemin in ongeveer 7 seconden naar 100 km/u. Ah ja: de accu’s opladen kan maximaal met 7,1 kW, wat in een minimale laadtijd van ongeveer 2,5 uur resulteert.

2022 Jeep Grand Cherokee

Rijgedrag

Samen met op twintig manieren instelbare voorstoelen en luchtvering zou dat weelderige interieur in principe voor een Amerikaanse rijervaring moeten zorgen, maar dat bleek buiten de gemonteerde wielen gerekend. Jeep biedt namelijk voor het eerst 21-duimers aan op de Grand Cherokee, die het geheel weliswaar afkleden, maar het de semiactieve schokdempers ook moeilijk maken over kreupel asfalt. Oneffenheden zijn met die sportvelgen verrassend sterk voelbaar, terwijl de besturing rond de rechtuitstand er wat hoekiger van wordt.

Daarmee raken we meteen de gevoelige snaar aan van deze topversie, namelijk verfijning in het weggedrag. Of beter, een relatief gebrek daaraan. De Jeep Grand Cherokee mag dan wel voorzien zijn van een zelfdragend chassis met een moderne ophanging, straffe offroadprestaties met een puik weggedrag combineren blijft duidelijk een uitdaging van formaat. De luxueuze Summit-uitvoering doet op beide vlakken toegevingen, maar scoort toch vooral minpunten. Door een houterig remgevoel dat finetuning mist, maar ook door een elektromotor die met 145 pk te zwak blijkt voor het vlottere werk.

2022 Jeep Grand Cherokee

Offroad (Trailhawk)

Het spreekt bijna voor zich dat de af- en aanrijhoeken van deze generatie weer een paar graden beter zijn, net als de waaddiepte, die voortaan 61 centimeter bedraagt. En ja, dat geldt evenzeer voor de 4xe-uitvoering als voor de reguliere varianten van de nieuwe Jeep Grand Cherokee, die allemaal een transferbak met korte veldversnellingen hebben. De Trailhawk doet daar nog een elektronisch gestuurd sperdifferentieel op de achteras bij, om het koppel niet alleen tussen de voor- en de achteras, maar ook tussen het linker en het rechter achterwiel te verdelen.

Dat alles resulteert is meer off-roadkunde dan je voor mogelijk houdt, gecombineerd met 110 veiligheidssystemen die de rol van de bestuurder reduceert tot sturen, gas geven en sporadisch remmen. Strikt gezien is dat laatste zelfs niet meer nodig, aangezien de Jeep Grand Cherokee met Selec-Speed Control een soort van offroad-cruisecontrol heeft die de snelheid constant houdt in de korte versnellingen. Of hoe de automatisering zich ook in de 4x4-wereld zo fel doorzet dat je je haast onoverwinnelijk gaat voelen...

tenminste zolang er rond de auto spotters staan om je voor averij te behoeden. Raak je toch eens een uitstekende steen met de onderkant, dan zorgen 3,5 millimeter dikke staalplaten dat er niets met de batterij of de aanverwante elektra gebeurt. En uiteraard zijn alle onderdelen die onder spanning staan, hermetisch afgesloten, om geen waterschade op te lopen. De veiligheidseisen voor stekkerauto’s liggen trouwens zo hoog dat er niet meer zoveel hoeft te worden aangepast voor offroadgebruik.

Toch laat de Trailhawk-versie dezelfde steekjes vallen als de Summit-versie die we eerder aan de tand konden voelen op de weg. Door de elektroboost van de starter-generator bij vertrek én de punch van de elektromotor er meteen na wordt het moeilijker om het gaspedaal fijnzinnig te bespelen, met wielspin tot gevolg. Idem dito in de omgekeerde richting, waarbij de remwerking van de elektromotor soms moeilijk te doseren valt in combinatie met de remkracht van de schijven.

Ook offroad komt het aangehaalde gebrek aan finetuning dus weer bovendrijven, wat zich overigens eveneens laat voelen op losse ondergrond. In die setting geeft de besturing net niet genoeg feedback op snelheid, terwijl het bovendien wennen is aan de manier waarop de aandrijflijn het koppel van de twee motorsoorten tussen de assen en de wielen verdeelt.

2022 Jeep Grand Cherokee

Belgische prijs Jeep Grand Cherokee (2022)

Het opgewaardeerde interieur ten spijt, blijft de hoeveelheid harde plastics opvallend voor een auto die in Europa een stevige duit gaat kosten. Hoeveel precies wil Jeep nog even niet kwijt, net zomin als het merk al WLTP-cijfers heeft vrijgegeven. Meestal wijst dat erop dat beide elementen niet geheel in lijn liggen met de verwachtingen, oftewel meer dan 50 g CO2/km en een basisprijs van dik 75.000 euro. De aangekondigde Launch Edition met alle toeters en bellen zou in Italië zelfs 94.000 euro gaan kosten…

Je moet al echt verknocht zijn aan het merk en de bijhorende offroadkwaliteiten om zoveel voor deze Jeep Grand Cherokee 4xe neer te tellen – tenzij de Amerikanen er alsnog in zouden slagen om de CO2-uitstoot over de WLTP-cyclus onder de grens van 50 g/km te krijgen. Op de thuismarkt van de Grand Cherokee speelt die grenswaarde minder. Daar kiezen klanten voor een groene motorisering omdat ze geen gulzige V6 of V8 meer willen, wat op zich een betere motivering is dan louter belastingvoordeel.

2022 Jeep Grand Cherokee

Jeep Grand Cherokee 4xE - Verdict AutoGids

Voor de elektrische prestaties van de Jeep Grand Cherokee 4xe hoef je het niet te doen, net zomin als de turbobenzine uit de Alfa Romeo-rekken van de zuinigste is met al dat gewicht. Toch vallen de meeste minpunten makkelijk te vergoelijken in het licht van de vraagprijs van de 4xe in de States, die er omgerekend 52.500 euro bedraagt.

In Europa, waar het model misschien wel 50 procent meer gaat kosten, is dat een ander verhaal. Doe daar nog de pittige concurrentie bij, samen met het feit dat westerse klanten minder boodschap hebben aan de hoogstaande 4x4-kwaliteiten, en de rekening van de Grand Cherokee 4xe zou wel eens te fors kunnen uitvallen om er aan deze kant van de Atlantische Oceaan een echt succes van te maken.

 

Verwante testen

In dit artikel : Jeep, Jeep Grand Cherokee

Tests

Onze tests

Stockwagens Jeep

Nieuwe jeep in stock

Tweedehands Jeep

Tweedehands jeep

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoGids helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!