Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Jeep Renegade e-Hybrid (2022) - meer dan mild

Geschreven door Dominique Simonet op

De Jeep Renegade is er nu ook als e-Hybrid. AutoGids doet de test.

32.050 €

Concept

We kunnen gerust zeggen dat het eerbiedwaardige merk Jeep, met meer dan tachtig jaar 4x4-ervaring op de teller, van meet af aan nooit een toonbeeld van zuinigheid is geweest wat het brandstofverbruik betreft. Er zijn immers paardenkrachten nodig om optimaal te presteren in offroadomstandigheden!

Welnu, voor één keer is het aan Jeep om een nieuwe aandrijving te introduceren die minder brandstof verbruikt en dus minder CO2 uitstoot, en zo het voortouw te nemen binnen de Stellantis-groep. Concreet bestaat deze e-Hybrid-aandrijving uit een turbobenzinemotor van 1,5 liter, gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak met zeven verhoudingen en een dubbele koppeling waarin een elektromotor op 48 volt is geïntegreerd, terwijl de benzinekrachtbron bij het starten wordt bijgestaan door een andere kleine elektromotor, van het BSG-type (belt start generator).

Bij 48 volt denk je onmiddellijk aan een milde hybride (MHEV), maar dat is niet helemaal het geva bij de Jeep Renegade e-Hybridl. Dit hybridesysteem is namelijk ontworpen om enkele tientallen meters op elektriciteit te rijden, wat met een klassieke milde hybride niet mogelijk is. Dat lijkt misschien onbeduidend, maar het is een wereld van verschil.

2022 Jeep Renegade e-Hybrid MHEV

Rijgedrag

De Jeep Renegade e-Hybrid verlaat het Centro Stile Fiat in Mirafiori dan ook geruisloos. In deze drukke buitenwijk van Turijn wringt hij zich vlot in het verkeer, waarbij de benzinemotor discreet start zodra de auto de 20 km/u-grens overschrijdt. Het is alsof hij plots van eerste naar tweede versnelling schakelt… Even halt houden bij een stoplicht? Zodra het op groen springt, vertrekken we weer in alle stilte. Wordt het verkeer wat drukker? Dan rijden we gewoon in een langzamer tempo, altijd geruisloos en zonder schokken. Het verloopt allemaal bijzonder natuurlijk, waarbij de bestuurder op geen enkel moment hoeft in te grijpen. Je hoeft niet eens te kiezen voor de ene of de andere rijmodus, want er is er maar één. Het enige dat opvalt, is dat het rijden en schakelen soms wat stroef verlopen. Een gebrek aan souplesse dat vooral de kop opsteekt bij lage snelheid en lage toerentallen, maar verdwijnt in de hogere toerentalregionen.

Stellantis, de groep waartoe het merk Jeep behoort, heeft kosten noch moeite gespaard voor deze nieuwe aandrijving, die van strategisch belang is in zijn campagne om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. De benzinemotor werd geoptimaliseerd voor dit soort hybridisatie, met name op thermodynamisch niveau. Onderweg konden we regelmatig een koelvloeistoftemperatuur van minder dan 80 graden Celsius waarnemen. Dankzij een nieuwe cilinderkop met een in omvang beperkte verbrandingskamer en een nieuw hogedrukinjectiesysteem (tot 350 bar) levert de motor van de Jeep Renegade e-Hybrid een vermogen van 130 pk voor een maximumkoppel van 240 Nm.

De versnellingsbak met dubbele koppeling, die in samenwerking met Magna werd ontwikkeld, is eveneens nieuw. De software die het hele systeem stuurt, is door Stellantis ontworpen om het motorkoppel zo goed mogelijk te beheren naargelang van de rij- en verkeersomstandigheden. Eenzelfde soort aandacht werd besteed aan het remsysteem, om zijn efficiëntie te verhogen bij het regenereren van de kleine batterij, die zelf van de tweede generatie is, ontworpen met hybridisatie in gedachten. Dat alles zorgt in deze Jeep Renegade e-Hybrid voor een bijzonder harmonieuze en eenvoudige rijervaring... net als bij een ‘gewone’ benzineversie, maar dan met een 15 procent lager brandstofverbruik. In de praktijk vertaalde zich dat in een gemiddeld testverbruik van 6,2 l/100 km.

2022 Jeep Renegade e-Hybrid MHEV

Verdict

Deze mildhybride aandrijving, die in feite niet zo ‘mild’ is, wordt als eerste in gebruik genomen door de Renegade en de Compass. Maar is voorbestemd om de kern van het motoraanbod te vormen, niet alleen bij Jeep, maar ook bij Fiat (500X, Tipo Cross) en bij Alfa Romeo (Tonale, met een vermogen dat oploopt tot 160 pk). Ze is uitsluitend bedoeld voor voertuigen met voorwielaandrijving, en dus voor gebruik in de stad en op buitenwegen. En dus ideaal voor de Jeep Renegade e-Hybrid.

  • Zuinig en discrete aandrijving
  • Charmante verschijning
  • Afwerkingskwaliteit
  • Integratie hybride bij lage toerentallen
  • Kleine koffer
  • Wat harde ophanging

In dit artikel : Jeep, Jeep Renegade

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker