Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / Lexus RX 450h : Hybridespecialist

De vierde generatie van ’s werelds meest verkochte grote hybride heeft een hoog sciencefictiongehalte, maar onderhuids blijft de evolutie beperkt. Kan Lexus’ grote cross-over zijn voorsprong behouden?

66.900 €
  • Score redactie 15.16/20

Overzicht :

Het hybridesysteem van Toyota/Lexus en al zijn toepassingen hebben een tot de verbeelding sprekende houdbaarheidsdatum. Het Hybrid Synergy Drive (HSD) ondergaat doorlopend verbeteringen, die vooral gericht zijn op het thermodynamische rendement eerder dan op pure prestaties, maar de basis is de afgelopen twintig jaar dezelfde gebleven. De Lexus LC 500h had zopas de eer om de grootste evolutie van dit systeem ooit voor te stellen – dat later ook zijn weg zal vinden naar de toekomstige LS en Toyota Supra. Daarbij blijft het hybride aandrijfgeheel behouden (in het geval van die coupé een 3.5-V6 van 295 pk, een elektromotor van 61 pk en het planeetwielstelsel dat Toyota ‘e-CVT’ noemt), maar daarachter voegt dit zogenoemde Multi Stage Hybrid System een viertrapsautomaat toe. In de praktijk moet dit systeem werken zoals het dure en complexe bimodale hybridegeheel dat destijds ontwikkeld werd door GM/Daimler/BMW (ActiveHybrid 6), maar intussen weer werd afgevoerd.

Met deze evolutie wil Toyota komaf maken met het CVT-effect, waarbij de motor hoog in de toeren wordt gejaagd onder volle belasting – meteen de vaakst gehoorde kritiek aan het adres van Toyota’s hybrides. Tegelijkertijd kan deze nieuwe aandrijving daardoor prat gaan op een sportief karakter dat de HSD’s vreemd is. Maar omdat hij de aandrijfgroep langer maakt, is deze Multi Stage Hybrid wel enkel geschikt voor een overlangse lay-out. Bovendien zet hij meer gewicht op de schaal, wat Lexus in het geval van de LC compenseert door voor een lichtere lithiumbatterij te kiezen (50 kilogram). Maar genoeg uitgeweid, terug nu naar onze RX met dwars ingebouwde motor.

  • Zitcomfort, geraffineerd interieur
  • Uitzonderlijke geluiddemping
  • Afwerking en uitrusting op zeer hoog niveau
  • Redelijk verbruik voor een 3.5-V6 op benzine
  • Zet aan tot een ontspannen rijstijl
  • Origineel en uniek aanbod bij de hybrides
  • Weinig fiscale stimuli
  • Nog altijd lomp en weinig dynamisch
  • Minder krachtig en snel dan PHEV-rivalen
  • Ophanging op slechte wegdekken
  • Grote draaicirkel tussen muren
  • Hoge belastingen (Brussel en Wallonië)

In dit artikel : Lexus, Lexus RX

Geschreven door op

De concurrenten