Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes-AMG E 53 CABRIO: Nieuws onder de zon

Een écht snelle uitvoering, dat ontbrak nog in het Mercedes E-Klasse Cabrio-gamma. Een trip langs de ateliers van AMG past een mouw aan die lacune. Ten koste van het comfort?

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

De huidige Mercedes E-Klasse Cabrio dateert uit 2017, en speelt als enige op een terrein dat Audi en BMW links laten liggen. Hij maakt voornamelijk het verschil door een comfortniveau aan te bieden dat veeleer te vergelijken valt met dat van de duurdere S-Klasse Cabrio. Tot nu toe was de krachtigste versie in de catalogus de E 450, met een V6-motor met ‘maar’ 367 pk. Nu komt daar een AMG 53 bij, met de nieuwe zes-in-lijnmotor die in maart vorig jaar debuteerde in de CLS, en hier 453 pk levert.

Wat er verandert

De motor beschikt over de EQ Boost, bestaande uit een starter-alternator en een elektrisch gestuurde compressor. De eerste is tussen de motor en de versnellingsbak ingebouwd en werkt op het elektrische systeem van 48 volt. Hij kan bij het optrekken een duwtje geven van 22 pk en 250 Nm en helpt bij kruissnelheid het verbruik te drukken door op grote wegen kortstondig de motor stil te leggen. De compressor voert dan weer samengeperste lucht in de verbrandingskamers binnen op een moment dat de schoepen van de turbo nog niet op volle toeren draaien. Op die manier wordt het turbogat vrijwel helemaal ongedaan gemaakt, waardoor het nuttige toerentalgebied verbreedt.

Hoe hij rijdt

Uiterlijk is de 53 herkenbaar aan zijn meer geprofileerde voorbumper, zijn AMG-negentienduimvelgen, zijn zijschorten, zijn vier uitlaten en zijn diffuser. Een discrete spoiler in koetswerkkleur maakt het plaatje af. Die uiterlijke opsmuk hint naar het snediger rijgedrag van deze AMG in vergelijking met het basismodel. De 4Matic+-vierwielaandrijving regelt permanent de koppelverdeling tussen voor- en achteras en probeert bij de acceleratie de voorkeur te geven aan iets meer overstuur. De luchtvering met gestuurde schokdempers kreeg iets strakkere afstellingen, terwijl de grotere negatieve wielvlucht zowel vooraan als achteraan de auto scherper moet doen insturen.

In theorie althans, want wij hebben dat allemaal niet echt kunnen uitproberen: de testritten vonden plaats in Texas en daar lacht de arm der wet niet met inbreuken op het verkeersreglement. Wel merkten we dat onze testwagen met de optionele twintigduimvelgen wegoneffenheden iets droger doorgaf dan verwacht. Het algemene comfort is nog altijd goed te noemen, maar toch niet meer zo vorstelijk als in de andere versies. De remmen zijn opgewaardeerd, met vooraan geperforeerde en geventileerde stalen schijven van 370 millimeter, met vaste remzadels met vier zuigers. Dat is ook nodig om dit beest van 1.980 kilogram tijdig tot stilstand te brengen. Tot slot vermelden we nog dat de AMG 53 de rijhulpsystemen uit de S-Klasse aanbiedt. Dat Rijassistentiepakket Plus kost 2.299 euro, en omvat semi-autonoom rijden op een niveau tussen 2 en 3.

Budget

De stoffen kap van de AMG E 53 Cabrio gaat in 20 seconden open of dicht, en dat kan ook al rijdend tot maximaal 50 km/u. Om de turbulenties uit het interieur te weren beschikt hij over een Aircap-systeem dat bestaat uit twee windschermen: eentje boven de voorruit opgesteld, een tweede achter de passagiersstoelen. Een groter windscherm is optioneel leverbaar (387 euro). Nekverwarming in de stoelen (Airscarf) is standaard, maar voor verwarmbare en geventileerde voorstoelen moet je bijbetalen (895 euro). Voor 1.150 euro extra voeg je daar nog een massagefunctie aan toe. Ook een programmeerbare voorverwarming van het interieur is beschikbaar (1.658 euro). De voorstoelen kunnen net als het stuur en de spiegels over een geheugenfunctie beschikken (1.234 euro). Audiofielen kunnen opteren voor het Burmester-systeem met dertien luidsprekers (1.028 euro). Voor digitale radio (DAB) vraagt Mercedes nog 399 euro extra.

Ons verdict

Zonder de filosofie van de E-Klasse Cabrio resoluut op zijn kop te zetten vult de AMG 53 een nieuwe niche in: het gamma van deze cabriolet krijgt nu een echt dynamisch alternatief. Dat gaat deels ten koste van het comfort, maar in ruil krijg je een pak motorplezier en een minder plomp karakter. Maar om nu te zeggen dat deze versie de echte AMG-sensaties biedt, dat is weer een ander verhaal...

Geschreven door op