Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Prototypetest Opel Insignia 2017: Zin in meer

Geschreven door Tony Verhelle op

De Opel Insignia rijdt al 8 jaar op onze wegen rond en is dus aan vervanging toe. De opvolger blijft Opel’s vlaggenschip, maar hij wil net dat ietsje meer bieden, zowel qua ruimte als qua kwaliteit. Wij namen deel aan de laatste ritten met de prototypes.

Ruimer

Opel’s nieuwe designtaal werd gevisualiseerd in 2013, met de lancering van de Monza Concept. Daarna begon de volgende modellencyclus voor Opel, waarvan de huidige Astra de eerste loot is. De Insignia wil nu de volgende stap zetten.

Die ambitie wordt direct in de verf gezet als je de afmetingen van de nieuweling bekijkt. Met zijn 4,9 m is hij een dikke 5 cm langer dan zijn voorganger, maar hij heeft ook een bijna 10 cm langere wielbasis, terwijl de sporen eveneens toenamen bij een haast identieke breedte. De auto is 3 cm lager, waardoor de inzittenden ook lager komen te zitten. Binnenin zit je ruimer voor- en achteraan (de binnenbreedte nam met 3 cm toe), heb je meer hoofdruimte en is er achteraan meer beenruimte.

De nieuwe Insignia zal  alleen nog als 5-deurs en break te krijgen zijn, de zeer hellende achterruit zou ervoor zorgen dat een aparte kofferklep eerder een brievenbus zou worden waardoor je nauwelijks grote koffers kan wurmen.

Innovaties

Insignia staat op een nieuw onderstel, Epsilon 2 (E2), daar waar het D2-chassis van de Astra een doorontwikkeling was. Het Flex Ride chassis kan zowel op de voorwielen als op de vier wielen worden aangedreven en heeft een adaptieve demping. Vanaf de lancering zullen enkel (turbo)motoren van de nieuwste generatie beschikbaar zijn, in benzineversie met een vermogen tussen 140 en 250 pk, als diesel met een output van 110 tot 170 pk.

Aan benzinezijde komt een 1.5 DI Turbo de rangen vervoegen van de kleine benzinemotorenfamilie, een direct ingespoten turboviercilinder van anderhalve liter die met zijn 165 pk  en 250 Nm koppel de vroegere 1.6 Turbo van 170 pk vervangt. Hij zit gekoppeld aan een geheel nieuwe, handgeschakelde zesversnellingsbak met een grotere efficiëntie. De voorlopige topmotor is de tweeliter turbo met twinscroll turbolader en balansassen die nog hetzelfde vermogen  en koppel levert (250 pk en 400 Nm), maar waarvan de werking ingrijpend werd verfijnd. Hij drijft altijd de vier wielen aan via een nieuwe achttraps automaat die compacter is en minder weegt dan zijn 6-traps voorganger en een stuk zachter en tegelijk sneller schakelt. De dieselmotoren komen uit de recente familie van zelfontbranders, in 1.6 en 2-liter vorm, goed voor 110, 136 en 170 pk.

Het spreekt vanzelf dat de Insignia ook de nieuwste snufjes qua connectiviteit zal aanbieden, GM’s OnStar-systeem op kop, maar daar werd nog niet te veel over gezegd, de auto’s waarmee we konden rijden waren binnenin trouwens geheel afgedekt.

Konvooi

Net als voor de Astra nodigde Opel ons uit naar de Frans-Duitse grens, op achterafwegeltjes in de Elzas, om (net zoals de hele Opel-Vorstand een week voor ons) een validation drive te doen met Insignia-prototypes. Twee benzinemodellen stonden ter beschikking, de nieuwe 1.5 met 170 pk en voorwielaandrijving, de 2.0 met 250 pk en vierwielaandrijving.

Alvorens in konvooi de weg op te worden gestuurd, nestelen we ons in de zwaar gecamoufleerde prototypes, binnenin is alles met zwarte stof afgedekt. De kleine 1.5 benzineturbo ontpopt zich als een soepele en vrij geruisloze krachtbron die een bondgenoot heeft aan de goed gespreide zesbak en dankzij de serieuze gewichtsreductie (- 175 kg) niet naar adem moet happen bij het hernemen. De tweeliter turbo is natuurlijk nog meer in zijn sas, hier zijn uiteraard sportieve aspiraties mogelijk, te meer daar het onderstel zich vrij levendig toont, daarbij natuurlijk geholpen door het lagere gewicht (-140 kg) maar ook door een verfijnde afstelling van het onderstel. De alerte achttraps automaat is een hemelsbreed verschil met zijn slome voorganger, de ophanging kan dankzij de adaptieve demping in verschillende modi gezet worden waarbij het onderscheid duidelijk is: van bijzonder comfortabel tot relatief stug sportief.

Tot zover een eerste kennismaking met een veelbelovende nieuwe gezinsberline. In de lente van volgend jaar zullen we met de productieversies kunnen rijden, benieuwd of de auto zich dan zal kunnen doorzetten in een marktsegment dat het moeilijk heeft, maar om allerlei redenen te belangrijk is om links te laten liggen.

 

In dit artikel : Opel, Opel Insignia

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars