Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2023 BMW i5 M60 xDrive

Geschreven door Iwan Kneuts op

Ooit was de BMW M5 de trendsetter die aan de basis lag van een nieuw type auto: de ultraperformante zakenberline. Die rol is voor de i5 M60 xDrive niet meer weggelegd. Maar hij kan nog wel de nieuwe maat der dingen worden.

109.300 €
  • Score redactie 16.70 /20

Het gevaar is niet denkbeeldig dat een harde kern van de M-brigade na het lezen van wat volgt, spoorslags naar de redactie stiefelt om vervolgens ondergetekende besmeurd met pek en veren door de straten te dragen. Maar de BMW i5 M60 xDrive heeft een zodanige indruk achtergelaten dat we in gedachten terugkeerden naar 1988, het jaar waarin we kennismaakten met de M5 – de ‘E34’, met de 315 pk sterke zescilinder-in-lijnmotor.

Een auto zonder franje en een minimum aan sportieve smuk, maar wel snel genoeg om de sportwagens van toen pijnlijk in de billen te bijten. Een wolf in schapenvacht die alleen door kenners kon worden gespot. Dat gevoel hadden we ook nu weer. Zeker omdat BMW in tegenstelling tot concurrent Mercedes ervoor kiest om de elektrische versies van zijn 5-Reeks in dezelfde carrosserie onder te brengen als de klassieke motorvarianten. 

Steeds groter

Voorgaande betekent niet dat je geheel onopgemerkt door de straten kunt sluipen met deze i5 M60 xDrive. Dat komt in de eerste plaats omdat je een hele hoop auto bij je hebt. De achtste generatie van de 5-Reeks staat op een 2 centimeter langere wielbasis en is 10 centimeter langer en 3 centimeter breder dan zijn voorganger. Hij is dus officieel meer dan 5 meter lang, waardoor hij groter is dan de 7-Reeks made by Bangle, de ‘E65’ uit 2001. Het zoveelste bewijs dat auto’s, ondanks de toenemende verstedelijking, nog steeds blijven groeien. 

Natuurlijk zijn er qua koetswerk enkele verschillen tussen de i5 en de andere 5-Reeks-modellen, zoals een gesloten radiatorrooster en discrete i-logo’s. En als we de i5 M60 xDrive van dichterbij bekijken, wordt het allemaal iets minder subtiel. Die topversie heeft namelijk een geheel eigen smoel, met eveneens een gesloten radiatorrooster met de karakteristieke nieren, die in tegenstelling tot die van de 7-Reeks eerder van bescheiden afmetingen zijn. In die mate zelfs dat we de contourverlichting – die enigszins hoogdravend ‘Iconic Glow’ werd gedoopt – in dit geval niet eens te ver vinden gaan.

Aerodynamik

Onder de gordel zit een aerodynamisch geoptimaliseerde bumper met luchtinlaten, die onder andere de luchtstroom rond de wielen moet fatsoeneren en getooid is in een geslaagde combinatie van pianozwart en matzwart. De eveneens tweekleurige Aerodynamik-velgen zijn verkrijgbaar in de maten 20 en 21 duim en bieden zicht op remklauwen die naar keuze blauw of rood worden gelakt. Achteraan mondt de keurig onder de auto geleide luchtstroom uit in een eveneens zwartgelakte diffusor, terwijl de kofferklep wordt getooid door een discrete spoiler – zeg maar een carbon lip.

Het resultaat van dat alles is een bijzonder goede CX-waarde van 0,23. Niet on­belangrijk wanneer je weet dat bij hogere snelheden vooral de luchtweerstand het verbruik de hoogte in jaagt. 

 Foto’s: Dennis Noten

  • Schitterend afgestelde ophanging
  • Verbluffende prestaties
  • Rijplezier
  • Belachelijke ‘iconische’ geluiden
  • Verhouding prijs-uitrusting
  • Veel en dure opties

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW I5

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker