Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Prijs | CO2 | |
---|---|---|
Benzine | 17535 - 27300€ | 113 - 138 g/km (WLTP) |
Skoda Fabia
Met de vierde generatie Fabia, die in het najaar van 2021 uitkwam en net als de Seat Ibiza en Volkswagen Polo op het MQB ‘A0’-platform rust, mikt Skoda duidelijk hoger. Een blik op zijn afmetingen zegt genoeg: met zijn 4,10 meter is hij een van de reuzen in deze categorie. En een wielbasis van 2.564 millimeter is zelfs langer dan die van de allereerste Octavia. Vier volwassenen vinden dan ook moeiteloos een plek in het interieur. Al die inzittenden kunnen zelfs hun bagage meenemen, want de koffer heeft een laadvolume van liefst 381 liter. Het dashboard is resoluut modern, met digitale instrumenten (10,15 duim) en op de middenconsole keuze uit verschillende aanraakschermen, waarvan het grootste een diameter van 9,2 duim heeft. Door de overschakeling op het MQB-platform krijgt de Fabia ook toegang tot alle rijhulpsystemen van zijn neefjes. Het rijgedrag is keurig en voorspelbaar, maar zeker niet saai te noemen, met een degelijk ophangingscomfort. Of toch met de standaardophanging, want het optionele sportonderstel en/of de achttienduimers die optioneel verkrijgbaar zijn, tasten dat plaatje aan. Het motorpalet bestaat enkel uit benzines, met vermogens van 65 tot 150 pk. Deze vierde generatie van de Skoda Fabia heeft zijn Seat- en Volkswagen-neven technisch en technologisch niets meer te benijden, terwijl hij puur praktisch en functioneel gezien zelfs een streepje voor heeft op dat duo. Ja, de prijzen zijn alweer gestegen, maar je krijgt wel nog altijd veel auto voor je geld.
Prijs | CO2 | |
---|---|---|
Benzine | 19630 - 22105€ | 120 - 135 g/km (WLTP) |
Skoda Fabia Combi
Nu er een nieuwe Fabia is, zijn de dagen van de Combi geteld. De huidige generatie op basis van de ‘oude’ Fabia blijft nog wel even in productie, maar een opvolger zou er – ondanks eerdere berichtgeving – dan toch niet meer komen. Jammer, want deze kleine break is een echt ruimtewonder. Zijn koffer is groot en handig ingericht, met bergvakken in de zijpanelen en een behoorlijk ruime achterbank. De voorste inzittenden kijken uit op een vrij sober, maar degelijk afgewerkt dashboard. In basislivrei is de Fabia Combi vrij kaalgeplukt, maar de uitrustingsmogelijkheden zijn erg uitgebreid (met onder andere een handsfree instap- en startsysteem, een panoramisch dak en een multimediasysteem met MirrorLink-technologie). Natuurlijk loopt de prijs op die manier wel op... Onderweg getuigt deze kleine break van een veilig weggedrag, maar de ophanging gaat nog te sterk pompen als je ze bruuskeert. Een rustige rijstijl gaat deze Tsjech dan ook beter af. Onder de motorkap is het gamma intussen uitgedund tot de 95 pk sterke 1.0 TSI op benzine, die degelijke prestaties neerzet in ruil voor een bescheiden dorst. Klanten kunnen wel nog kiezen tussen een manuele vijfbak of een gerobotiseerde DSG7-bak. De Fabia Combi is een rationele kleine break die in de smaak valt met zijn voor het segment reusachtige koffer. De kleine eenliter-driecilinder op benzine zit deze Fabia als gegoten – gelukkig maar, want een andere mogelijkheid is er niet meer in afwachting dat het doek valt. Van rijkelijk uitgeruste afscheidsversies is trouwens geen sprake, integendeel...
Vind de autoverzekering die bij jou past!
AutoGids helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.