Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Skoda Fabia Monte Carlo?

Geschreven door Klaas Janssens op

Een sportief uitgedoste, toch 150 pk sterke en naar een legendarische rally vernoemde hatchback? Wat vond AutoGids-testrijder Klaas Janssens leuk en wat jammer aan de Skoda Fabia Monte Carlo?

29.995 €
  • Score redactie /20

Op de internationale autosportscène is en blijft de Skoda Fabia een te duchten rallywapen, maar de Tsjechische VW-dochter heeft de link met het gamma voor de openbare weg wel al een tijdje doorgeknipt. Want in tegenstelling tot de Octavia en zelfs de Kodiaq doet de Fabia het al een hele tijd zonder sportieve RS-versie. Nu is de rallysport niet helemaal verdwenen, want je kan de stadswagen ook bestellen als Monte Carlo...

Eigenlijk gaat het om een uitrustingspakket voor de Skoda Fabia, verkrijgbaar op de 1.0 TSI 95/110 en de 1.5 TSI 150. Boven op het Monte Carlo-naamplaatjes op de flanken van het koetswerk en onderaan op het sportstuur komt deze speciale versie tevens met een heleboel zwarte designdetails (zoals voor de typebenaming, de zijspiegels, het dak en het radiatorrooster). Bovendien heb je de keuze tussen versiespecifieke velgen, maatje 16 (Proxima) of zelfs 17 (Procyon). Onder de achterbumper hangt zelfs een diffusor, maar de bijpassende uitlaatpijpen schitteren wel door afwezigheid.

Leuk Skoda Fabia Monte Carlo

De Monte Carlo is een knappe Skoda Fabia, met koetswerkaanpassingen die het brave lijnenspel wat extra panache geven. Over de rode koetswerkkleur kan je redetwisten, maar verder houdt die sportieve uitdossing het best stijlvol. Ook binnenin, waar het lederen stuur, de rode highlights en de sportstoelen voor een prettig interieursfeertje zorgen. Voor de rallyreferentie zorgt de handrem, want dat is nog een manueel exemplaar.

In de motorbaai van de door mij geteste Skoda Fabia ligt de bekende 1.5 TSI, een drukgevoede vierpitter die een piekvermogen van 150 pk paart aan een maximumkoppel van 250 Nm. Die power wordt via een gerobotiseerde DSG-zevenbak met dubbele koppeling op de voorwielen gezet. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt een 8 seconden en de topsnelheid bedraagt 225 km/u. En dat is mij snel genoeg voor compacte sportieveling. Maar...

Review Skoda Fabia Monte Carlo

Jammer Skoda Fabia Monte Carlo

Die 1.5 TSI draait stil en soepel, vormt een uitstekende tandem met de DSG-transmissie en verbruikt weinig – ik besloot mijn testweek met een gemiddelde van 6,2 liter per 100 kilometer. Maar de benzinemotor klinkt plat en mist pit, waardoor elke neiging tot sportiviteit onderdrukt wordt. Ik vraag niet meer power, maar wel een beetje enthousiasme. Dan is de 110 pk sterke driecilinder uit de Fabia 1.0 TSI wellicht de betere keuze.

Jawel, je hebt verschillende rijmodi. De Skoda Fabia Monte Carlo komt zelfs met een Sport-stand. Maar je moet al over een extra zintuig beschikken om de verschillende settings daadwerkelijk van elkaar te onderscheiden. Behalve die van de DSG-versnellingsbak dan, want in S verandert de zevenbak beduidend scherper en een stuk sneller van verzet. Peddels hadden alsnog voor een vleugje sportiviteit kunnen zorgen, maar die ontbreken.

Review Skoda Fabia Monte Carlo

Dus Skoda Fabia Monte Carlo

Ik vind de Skoda Fabia een van de betere opties in zijn segment, die een keurige afwerking combineert met een bovengemiddeld ruimteaanbod – zowel op de achterbank als in de koffer. Hoewel de prijzen niet meer zo scherp zijn als vroeger, krijg je nog steeds veel auto voor je geld. De fletse looks en het brave weggedrag moet je er dan maar bijnemen.

Als Monte Carlo presenteert de Skoda Fabia zich een stuk beter, alleen blijkt die sportieve verpakking een lege doos. Dit uitrustingsniveau mag dan een ode zijn aan de rallysuccessen op het prinsdom Monaco, van een sportieve invulling is geen sprake. Ik mis een scherp randje aan zowel het onderstel als de aandrijflijn. Enkele kleine aanpassingen zouden er nochtans een Skoda Fabia RS Light van kunnen maken...

Verwante testen

In dit artikel : Skoda, Skoda Fabia

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker