Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Subaru Impreza e-Boxer - hybride hoop

Geschreven door Klaas Janssens op

Subaru blijft de boxermotor en vierwielaandrijving trouw, maar combineert die klassieke elementen nu ook met elektrohulp. We rijden met de Impreza e-Boxer.

Prijs
NB

Concept

Het Japanse merk worstelt een beetje met zijn rallyverleden. Want wie Subaru zegt, denkt Impreza. En wie Impreza zegt, denkt Colin McRae. De Schotse rallypiloot maakte naam met zijn spectaculaire rijstijl, die ofwel in een zoveelste WRC-overwinning ofwel in een zoveelste crash resulteerde. Hoewel hij later ook voor Ford en Citroën reed, associëren we McRae vooral met de in 555-uitmonstering gestoken Impreza. Hoewel Subaru niet langer actief is in de hoogste echelons van de rallysport, leeft die erfenis vandaag nog steeds door in de WRX STi. 

Nu is Subaru niet meer zo happig op die link met blauw gespoten scheurijzers met gouden velgen en een strijkijzer van een achterspoiler. Anno 2020 zetten ze niet langer in op sport, tegenwoordig moet de Impreza vooral “Fun, Safe & Sensible” zijn. Al blijven ze wel trouw aan hun roots, want onder de motorkap ligt nog steeds een boxermotor die alle vier de wielen aandrijft. Maar die combine tussen dat platte motorblok en die permanente 4x4 staat haaks op de CO2-strijd die Europa voert. Daarom zegent Subaru het hele gamma met hybride technologie. De XV en Forester waren er reeds als e-Boxer, nu volgt ook de Impreza.

Dat boxerhybride aandrijfgeheel combineert een atmosferische 2 liter-krachtbron van 150 pk met een kleine lithium-ionbatterij en met een elektromotor die een boost van 17 pk en 66 Nm belooft. En dat moet naast de uitstoot ook de prestaties helpen. Maak er geen sprinter van, want de Impreza e-Boxer heeft de volle 10 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten en geraakt net niet aan een topsnelheid van 200 km/u. De CO2-uitstoot bedraagt 174 gram per kilometer, toch als de WLTP-methode hanteert. Niet meteen recordwaarden...

Test / Subaru Impreza e-Boxer hybride / AutoGids

Rijgedrag

Dat Subaru over de knowhow beschikt, staat buiten kijf. Dat merk je aan de manier waarop de Impreza in elkaar steekt. De hoge koetswerkrigiditeit en het lage zwaartepunt zorgen voor een bovengemiddelde wegligging, maar zoek niet naar dynamische scherpte. De milde onderstelset-up preekt kalmte en rust. De e-Boxer komt enkel in combinatie met de Lineartronic-versnellingbak, een continu variabele transmissie die desgewenst virtuele verzetten simuleert om wat peper onder de schakelmanoeuvres te roeren. We kennen geen betere cvt, maar verkiezen een gerobotiseerde of volautomatische versnellingsbak als alternatief voor een handbak.

De elektrohulp die de e-Boxer de 2 liter-benzinemotor biedt, blijft bescheiden. Toch valt het op hoe vaak de elektromotor een handje toesteekt. Bij lage snelheiden en tijdens het uitbollen rij je volledig emissieloos, bij het weer aanzetten hoor je een gesmoorde EV-zoem en voel je wat extra koppel in je rug. Best aangenaam, maar wat zouden we graag een turbocompressor horen blazen - for old times sake. We hebben respect voor de manier waarop Subaru oude waarden combineert met moderne noden. Maar we missen wat stoutmoedigheid in het aandrijfgeheel. Als je niet beter zou weten, dan verzeilt de Impreza stoemelings in de categorie "voor oude mensen".

De Subaru Impreza zit uitstekend, beschikt over een uitgekiende multimediamodule en vertrouwt op een van de fijnst afgestelde rijhulpsystemen uit de autowereld. De EyeSight-technologie gaat zelden op de zenuwen werken en treedt kordaat op zonder te betuttelen, zodat het een concrete bijdrage aan de actieve veiligheid biedt. Ook de vierwielaandrijving biedt extra zekerheid in moeilijke omstandigheden, een voorrecht dat steeds uitzonderlijk wordt in dit wagensegment. Ook als e-Boxer blijft de Impreza een buitenbeentje, jawel.

Test Subaru Impreza e-Boxer Hybrid - AutoWereld 2020

Verdict

Nostalgie speelt onze beoordeling parten: als fan van het oude Subaru verlang je naar een luchthapper op de neus en een turboduw in je rug. Maar als je het objectief bekijkt, heeft Subaru zich uitstekend aangepast aan het huidige tijdsgewricht. De Impreza e-Boxer rijdt immers precies zoals een compacte middenklasser vandaag hoort te rijden.

Het moment dat je dat beseft, vallen de kleine ergernissen weg en omarm je het beetje karakter dat de boxermotor en de vierwielaandrijving nog bieden. De aanschafprijs mocht iets zachter, het benzineverbruik wat lager en het lijnenspel wat minder saai, maar verder klopt alles als een bus. Toch als je onverstoorbaar en onverslijtbaar vervoer zoekt. Verdwaalde rallyliefhebbers moeten de Toyota Yaris GR-4 hebben.

  • Vierwielaandrijving
  • Goede CVT
  • Karakter boxermotor
  • Beetje raag
  • Blijft dorstig
  • Best duur

In dit artikel : Subaru, Subaru Impreza

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker