Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Stem nu!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

BEST CAR AWARDS

Korte tests / Volkswagen Golf GTI Clubsport - het grove geschut

De Volkswagen Golf GTI is er opnieuw als Clubsport, gezegend met een 300 pk sterke turbomotor, een aerodynamisch verfijnd koetswerk en een geoptimaliseerd onderstel. Sportieve sensaties verzekerd, toch?

47.760 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Concept

De VW Golf GTI Clubsport wringt zich tussen de 245 pk sterke GTI en de liefst 320 pk machtige R in. Van de eerste behoudt hij de voorwielaandrijving, maar qua mechaniek en prestaties komt hij steeds dichter bij de tweede. De 2 liter-turbobenzine ontwikkelt 300 pk en 400 Nm, een vermogensboost die het TSI-blok dankt aan de grotere turbo, de herziene intercooler en de directere uitlaatlijn. Schakelen doe je opnieuw met de gerobotiseerde DSG-zevenbak met dubbele koppeling, maar in vergelijking met de GTI doet de Clubsport het met kortere overbrengingsverhoudingen en een agressievere mapping.

Om de tractie te garanderen, erft de nieuwe VW Golf GTI Clubsport het elektrohydraulische sperdifferentieel dat Wolfsburg introduceerde op de GTI VII Performance. Verder noteren we standaard gemonteerde 18-duimsvelgen, een versterkt remsysteem met geperforeerde schijven, een met 10 millimeter verlaagd onderstel en een strakkere ophanging (zowel de veren, de dempers als de bussen). De Volkswagen-ingenieurs zegenen de vooras ook met een specifiek camber (-1°20').

Het koetswerk van de VW Golf GTI Clubsport draagt een aerodynamisch verfijnde bodykit. Vooral de achterspoiler valt op, die een stuk imposanter oogt dan de dakvleugel waarmee de GTI het moet doen. Bij zeer hoge snelheden zou het koetswerk van de Clubsport over minder lift ontwikkelen, maar verdere details over de aerodynamische efficiëntie ontbreken. We leren wel dat de Clubsport 13 seconden sneller is dat de GTI waarop hij zich baseert, toch als je de Norschleife van de Nürburgring als graadmeter gebruikt.

Essai 2021 VW Golf GTI Clubsport - Test Moniteur Automobile

Weggedrag

Binnenin zijn de verschillen tussen de GTI en de Clubsport kleiner; eigenlijk is alleen de kleur van de interieuraankleding anders. Nieuw is de zogeheten rijmodus "Nürburgring", waarin alle parameters ingesteld worden op maximale prestaties. Alleen moet je wel gaan zoeken vooraleer je die stand kan activeren, want een vandaag steeds gangbare sneltoets op het stuur schittert door afwezigheid. Je moet gaan grasduinen in de multimediamodule, wat al gauw op de zenuwen gaat werken. En het wordt nog erger: om de kalibratie van het ESP (aan, sport of uit) aan te passen, moet je weer een ander submenu activeren...

Nu word je wel beloond voor dat geprust met het aanraakscherm, want het weggedrag en de prestaties van de VW Golf GTI Clubsport zijn een stuk indrukwekkender geworden. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt niet meer dan 5,6 seconden, toch 0,7 tellen sneller dan de GTI. Maar ook in de bochten speelt de Clubsport een klasse hoger. Het versterkte chassis genereert meer grip, het scherpere onderstel laat zich makkelijker zetten en de directere stuurinrichting zorgt voor extra nauwkeurigheid, al blijft het stuurgevoel te kunstmatig om de bestuurder echt vertrouwen te geven. Vooral op hobbelige wegen is het behelpen, want dan dokkert de Clubsport doelloos van de ene oneffenheid naar de andere en gaan de elektronische rijhulpmiddelen in overdrive.

Op biljartvlakke wegen waarop de snelle bochten elkaar in ijltempo opvolgen, is het evenwel genieten geblazen. Toch zoeken we tevergeefs naar de sensaties die zijn voorgangers wel wisten te serveren. De 2 liter-krachtbon heeft power te koop, maar is te lineair om je onderbuik te beroeren. De DSG-transmissie mist een manuele bediening, tenzij via je piepkleine peddels achter het stuur. En de acceleraties zijn zo afgewogen, dat de uitlaatlijn geen halve noot verkeerd blaast, waardoor je met een stofzuiger onderweg lijkt te zijn... Ronduit teleurstellend.

Essai 2021 VW Golf GTI Clubsport - Test Moniteur Automobile

Verdict

De Clubsport zorgt ervoor dat de reeds goed bewapende VW Golf GTI het grove geschut kan bovenhalen. Krachtiger, sneller en leuker, zonder dat de coherentie echt in het gedrang komt. Het blijft een geciviliseerde hot hatch die je dagelijks kan gebruiken, al vragen de extra mogelijkheden wel een flinke investering. Als Clubsport wordt de GTI bijna 7.000 euro duurder. De referentie is het nog steeds niet, ondanks die meerprijs. Echte sportievelingen zoals de Honda Civic Type R, de Hyundai i30 N en de Renault Mégane RS blijven in het voordeel als het enkel op rijdynamiek aankomt...

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Cedric Derese (@thebelgiandriver)

 

 

 

 

 

  • Prestaties 2.0 TSI
  • Rijgemak en veelzijdigheid
  • Dynamische efficiëntie
  • Feedback (besturing, transmissie)
  • Franjeloze aankleding
  • Meerprijs tegenover GTI

Verwante testen

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

BEST CAR AWARDS

NIEUWSBRIEF