Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Volkswagen Golf R - opnieuw aan de top

Geschreven door Xavier Daffe op

Waar de vorige generaties Volkswagen Golf R niet altijd zijn plekje vond boven de GTI of de Clubsport, is het deze keer menens. De Golf 8 R herstelt de hiërarchie op een overtuigende manier, zo ondervonden we tijdens onze test.

57.805 €

Concept

Leken kunnen een beetje verdwalen in de sportvarianten van de Volkswagen Golf: GTI, GTI Clubsport (45) en dan is er nog deze R. Kort samengevat: de GTI's zijn voortrekkers, de R's hebben vierwielaandrijving. Maar tot deze Golf 8 had de R het altijd moeilijk om zijn meerwaarde te rechtvaardigen tegenover de speelse GTI's vanwege zijn hoger gewicht en zijn stijve rijgedrag.

Een goede GTI Clubsport van 265, 290, 300 of zelfs 310 pk, afhankelijk van de versie en de generatie, was dus sportiever dan een Volkswagen Golf R. Maar eind 2020 waaide er een nieuwe wind bij Volkswagen en kreeg de sportafdeling alle ruimte om een nieuwe R te ontwikkelen met alle nodige ingrediënten om een harde impact te maken. En snel te gaan!

De motor van de Volkswagen Golf 8 R blijft de turbogeladen 2.0 TSI, deze keer met 320 pk en 420 Nm, wat 20 pk en 20 Nm meer is dan bij de GTI Clubsport. Maar het is bij de nieuwe transmissie waar de magie gebeurt. Op het eerste gezicht lijkt 'gewoon' weer een Haldex-koppeling die enkel het vermogen naar de achterwielen stuurt als er tractieverlies optreedt. Maar het koppel wordt nu niet enkel tussen de assen verdeeld, maar ook tussen de achterwielen dankzij torque vectoring. En dat verandert alles.

Enerzijds omdat het onderstuur hiermee zo goed als geëlimineerd wordt (het XDS-voordifferentieel wordt behouden) en het de Golf 8 R helpt om met duivelse efficiëntie de snelheid op te drijven. Maar anderzijds omdat er nu ook een driftmodus beschikbaar is, zoals we eerst zagen op de laatste Ford Focus RS. Hiermee wordt zoveel mogelijk koppel naar het buitenste achterwiel gestuurd en laat het ESP een afgemeten hoeveelheid 'slip' toe, voor veilige en gecontroleerde glijpartijen.

Het ESP volledig uitschakelen is ook mogelijk, liefst op een afgesloten piste. De driftmodus zit in het optionele 'R Performance'-pakket van 1.800 euro en komt samen met een 'Nürburgring'-modus die alle mechaniek in een sportmodus zet, zonder de schokdemping te stijf te maken. Met deze modus zou de Volkswagen Golf 8 R 19 seconden sneller zijn dan zijn voorganger over een rondje Nordschleife (7'51").

Weggedrag

Laten we niet rond de pot draaien: deze Volkswagen Golf 8 R heeft ons weggeblazen. Hij heeft een gespleten karakter, met voor de dagelijkse ritten het comfort, praktisch gemak en de rust van een banale TDI. Maar zijn gedrag verandert volledig als je een andere rijmodus kiest. In dat opzicht is de R een echt Zwitsers zakmes.

Als we een 2-liter turbo zien met 320 pk, denken we meteen aan de Honda Civic Type R als concurrent. Maar zelfs in zijn discretere Sport Line-trim heeft de Honda niet dezelfde veelzijdigheid. Hij is zeer efficiënt, maar kan vermoeiend worden als je er geen zin in hebt.

Niets van dat alles bij de Golf 8 R. In Comfort of Eco blijf je onopgemerkt en stil, maar schakel de Sport-stand in en je kan een leuk kronkelweggetje aanvallen met een 'ploppende' uitlaat (een titanium exemplaar van Akrapovic op onze testwagen, 3.660 euro), een precieze ophanging die toch niet stuitert en een vierwielaandrijving die voor een feilloze tractie zorgt.

De koele efficiëntie maakt de VW Golf 8 R soms moeilijk te volgen en niet per se erg leuk, maar ook dan moet je je geen zorgen maken. Schakel de Track-, Drift- of Nürburgring-modus in en de Haldex-koppeling laat de achtertrein meer meespelen. Ook het ESP wordt wat losser, de ophanging wordt nog wat stijver, de besturing wordt nog wat preciezer en de R toont zich beweeglijker en speelser, waarbij hij zelfs zijn massa van 1.665 kilo verbergt.

Het verbruik varieert van 8 l/100 km bij rustig rijgedrag tot 13 liter in 'attack'-modus, met een autonomie die dan respectievelijk 625 tot... 380 km bedraagt. Maar 380 km aan zo'n hoog tempo afleggen, daar moet je zin in hebben.

Verdict

We hebben moeten wachten op een Volkswagen Golf R die zijn positie begrijpt ten opzichte van de GTI en Clubsport, die telkens iets sportiever waren. Maar de Golf 8 R zet alles recht en wordt opnieuw de referentie op elk gebied, waarbij hij zowel schittert als brave gezinswagen tijdens de week, maar net zo goed als circuit- of rallybeest, dankzij zijn vele instelmogelijkheden.

Maar om er echt het beste uit te halen, moet je verplicht een omweggetje maken langs de optielijst. De gestuurde DCC-ophanging kost 845 euro, de Akrapovic-uitlaat 3.660 euro en voor het R Performance-pakket (dat de topsnelheid ook verhoogt van 250 naar 270 km/u) betaal je 1.800 euro bovenop de basisprijs. Daarmee kost de VW Golf 8 R vlot 57.000 euro. Kwaliteit kost geld, zo blijkt... 

  • Polyvalentie
  • Comfortabel, efficiënt of speels
  • Blijft even praktisch als elke VW Golf
  • Stevig prijskaartje, zeker met extra opties
  • Fantasieloze interieuraankleding
  • Te kleine schakelpeddels aan het stuur

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker