Na enkele jaren afwezigheid prijkt er sinds de zomer van 2023 opnieuw een Tourneo Courier in Fords prijslijst. De naam ‘Courier’ verwijst traditioneel naar de kleinste telg van de Tourneo-bestelbreakfamilie, al neem je dat ‘klein’ best met een korreltje zout. Met zijn 4,34 meter is de Tourneo Courier namelijk flink gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Hij onderscheidt zich ook door zijn bijzondere look, met korte overhangen voor- en achteraan en kaarsrechte lijnen die het beste doen vermoeden voor de binnenruimte. De topversie Active meet zich daarbij zelfs stoere SUV-allures aan, dankzij onder meer skidplates onder de voor- en achterbumper en (optioneel) een wit dak.
Vanaf de basisversie zijn achteraan twee schuifdeuren standaard. Maar de moduleerbaarheid blijft beperkt tot een klassieke, in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank, waarmee je de bagageruimte kunt vergroten van 570 naar 1.198 liter – of zelfs meer dan 2 kubieke meter als je tot tegen het dak stapelt. Naast de elektrische variant is de Tourneo Courier enkel nog beschikbaar met de 1.0 EcoBoost van 125 pk, al dan niet gekoppeld aan een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. De technische basis is die van de Puma, een garantie voor een aangenaam en verrassend dynamisch weggedrag.
De huidige generatie van de Tourneo Courier is volwassen geworden, en daarmee een stuk polyvalenter dan zijn voorganger. In die mate zelfs dat hij nu in staat moet zijn ook gezinnen aan te spreken. Temeer omdat hij behoorlijk wat waar voor zijn geld biedt.