Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blog / Blog: Met Mini JCW op het circuit

Geschreven door Olivier Duquesne op 26-03-2022

Zolder is een leuke piste om het rijden op circuit te leren kennen en de snelheidsrush te ontdekken zonder al te veel risico. We gingen op ontdekking achter het stuur van twee Mini JCW's.

Tijdens de presentatie van de Mini Clubman JCW Safety Car in Zolder, kregen we de kans om deel te nemen aan een halve dag circuitrijden als onderdeel van de Mini JCW Track Experience. Deze gelegenheid wordt geboden aan de klanten van het merk, zoals dat ook het geval is bij andere fabrikanten van sportieve modellen, maar ook door gespecialiseerde bedrijven zoals Petrolhead, die op die dag aanwezig waren. Dus, naast Mini, waren er Audi's, BMW M's, Lamborghini's, Mercedes-AMG's en Porsches. Maar wat ons betreft, gaat het om Mini JCW's met de BMW 2-liter turbobenzine van 306 pk.

Mini JCW Experience

Voor deze ervaring moet je natuurlijk eerst de nodige briefings doorlopen. Omdat er ook regels op de baan zijn, zelfs al moet je niet op de snelheid letten. Het is meer een kwestie van je trajecten in de gaten houden. De instructeur moest ons zelfs herinneren aan basisprincipes, zoals de juiste rijhouding! Om veiligheidsredenen, aangezien niet alle gasten van de dag ervaren racepiloten zijn, zal de cursus in een klein treintje van drie voertuigen onder leiding van een instructeur worden gereden. Hij is via een walkietalkie met de andere twee voertuigen verbonden om zijn advies en instructies te geven.

Als passagier

De eerste rit is voor ons als passagier (met helm, natuurlijk). Een Mini-klant naast me lijkt zich op zijn gemak te voelen op het circuit. Logisch, hij had ook een Lotus in zijn garage en vindt het niet erg om aan dit soort evenementen deel te nemen. Hij gaat door de bochten zonder echte moeilijkheden. Dit geeft me de kans om het circuit te leren kennen, aangezien ik niet gewend ben aan circuits. Later op de dag was een van de deelnemers minder efficiënt. Op de radio lijkt de instructeur een onbekende taal te spreken met woorden als "koord", "ribbelstrip", "lijn" die totaal niet doordrongen. En we hadden die briefing gekregen!

Achter het stuur

Ik zit eindelijk alleen in de Mini JCW voor de eerste sessie als "chauffeur". De regen van de vorige nacht maakt de baan een beetje glad, met het advies om van de witte lijnen en de kerbstones te blijven. Het tempo begint rustig, tegengehouden door een trein van Lamborghini Urus in handen van blijkbaar zeer onervaren mensen. Zodra de baan vrij is, geeft de instructeur enkele instructies met de oriëntatiepunten voor de juiste lijn en het juiste rempunt om in het ritme te blijven. Het tempo versnelt naarmate de ronden verstrijken. Het vertrouwen komt ook. Met de uitdaging om elke keer beter te remmen en de juiste lijn te houden met deze voorwielaandrijver.

Fun

Zolder is een typisch gas-rem-gas-circuit, met drie chicanes en bochten die elkaar over een afstand van 4 km opvolgen. De Mini JCW leent zich goed voor dit spelletje. Naarmate het vertrouwen groeit, sta ik mezelf zelfs toe om bovenaan de heuvel het gas niet (te veel) los te laten om het chassis van de auto lichtjes te voelen optillen. De daarop volgende Gilles Villeneuve-chicane is het moeilijkst te temmen. In tegenstelling tot die van Jacky Ickx en de opeenvolging van Sterrenwacht, Kanaalbocht en Lucien Bianchi. De 20 minuten (eigenlijk een kwartier en een afkoelrondje) in de Sport-stand gaan razendsnel voorbij. Als je uit de auto stapt, ruik je aan de Mini dat de banden en de remmen goed hebben gewerkt. In de pits kunnen we op de simulator oefenen voor de volgende sessie.

Clubman

De tweede sessie verloopt achter het stuur van de Clubman met vierwielaandrijving en nog steeds 306 pk en een automatische versnellingsbak. Een beetje meer ervaren dan na het ontbijt, rijdt onze trein in een goed tempo. De Porsche 911 GT3, de Audi RS en e-tron en de BMW M maken tegelijkertijd op het circuit gehakt van onze Mini op het rechte stuk en op de helling. Dus je moet op je spiegels letten. De bochten volgen elkaar op en de Clubman vergt iets meer concentratie om de juiste lijn aan te houden. Het piepen van de banden bij de haarspeldbocht van de Bolderberg is daar het bewijs van. Nu de baan is opgedroogd, kunnen we een paar keer de kerbstones bestijgen, met name bij de kleine chicane om beter te kunnen mikken op de verlichtingspaal, het referentiepunt voor de juiste baan. De geblokte vlag zwaait al, het is tijd om terug te keren naar de pits.

Conclusie

Met het drama van Strépy in het achterhoofd, beseffen we dat een aangepaste snelheid levensbelangrijk is. Ook op het circuit van Zolder was er geen sprake van de topsnelheid testen van de Mini JCW, daarvoor zijn er (zoals tijdens de briefing vermeld) genoeg Autobahnen in Duitsland. Op een circuit als het Limburgse Termalen is het meer het gedrag van de auto en zijn acceleratie dat zonder al te veel gevaar kan worden getest. En dat is de tijd en het geld meer dan waard. Vooral met deze Mini's, die zeer goed in staat zijn om in de automatische modus op het circuit te rijden. Bijna elke oplettende chauffeur kan er zich mee uitleen.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten