Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blog / Wie is wie op de redactie – Cédric Derèse

Geschreven door Cedric Derese op 11-04-2020

We profiteren van de semi-lockdown om u ons redactieteam nader voor te stellen. Vandaag is het de beurt aan Cédric Derèse om een rondje vragen te beantwoorden, ongefilterd en zonder taboes.

  • Naam: Derèse
  • Voornaam: Cédric
  • Geboortedatum: 1977
  • Functie op de redactie: journalist/testrijder - social media coach
  • Social Media : Instagram, Facebook

Wanneer is je passie voor auto’s begonnen?

"Met speelgoedautootjes, in mijn vroege kindertijd. In mijn jeugdjaren is de vlak aangewakkerd door naar autosportevenementen te gaan. En door een oom uit Parijs, zot van autosport, die me geregeld meenam voor een ritje Périphérique by night in zijn rode 205 GTi."

Wanneer heb je AutoGids/Le Moniteur Automobile/AutoWereld leren kennen?

"Hij lag bij ons op tafel. Mijn vader las hem vooral voor het Referendum van de Eigenaars en voor de prijzenkatern – voor hem was het een soort KoopWijzer. Voor mij was het zoveel meer..."

Wat is je droomjob, in de autosector (behalve journalist) of daarbuiten?

"Zoals zo veel kleine jongens heb ook ik een tijdlang straaljagerpiloot willen worden. En dat idee heeft me nooit helemaal losgelaten – zelfs nu nog droom ik ervan op een dag in een F16 te kunnen zitten. Elke keer dat ze Top Gun nog eens uitzenden, begint het vanbinnen te kriebelen."

Waar was je graag stagiair geweest?

"Bij De AutoGids, maar dan in de jaren tachtig, toen er nog meer sportieve auto’s dan SUV’s op de redactie passeerden. Een tijd waarin van rijhulpsystemen nog geen sprake was, van breed uitgesmeerde driftpartijen. De testrijders van toen moeten zich nogal geamuseerd hebben..."

Welke twee auto’s moeten er zeker in je ideale garage staan?

"Oei, twee maar? Da’s veel te weinig. Als daily driver zou ik voor een VW Golf R gaan: compact, niet te buitensporig, sportief, maar perfect dagelijks bruikbaar. En als tweede auto kies ik voor een beurtrolsysteem met daarin een Caterham 275, een Alpine A110, een Porsche 911 GT3 RS en een Audi RS6 – om in het weekend met de kinderen te gaan wandelen. Telt dat? Of heb ik nu valsgespeeld?"

Welke zijn je favoriete wegen om te rijden?

"Wegen zonder files en zonder verkeer, met flink wat bochten erin. Met een wegdek in goede staat en liefst een vrij uitzicht op de omliggende valleien. Kortom, het soort wegen waarvan het krioelt in de Vogezen."

Wie zijn je ‘helden’ uit de automotive geschiedenis?

"Alle pioniers uit de autosector die ooit gezegd hebben: “Wel, vandaag maak ik een constructie met wielen, een stoommachine en 100 liter benzine, en ik zie wel wat dat geeft.” Ik denk dat we vandaag niet meer vatten hoeveel lef er nodig was om achter het stuur van die eerste probeersels te kruipen."

Wat is je favoriete ‘lelijke’ auto?

"De allereerste Twingo. Zeg wat je wil over die bolronde koplampen, die pindanootvorm of de vier wieltjes op de hoeken van het koetswerk, maar als het op de verhouding buitenmaten-binnenruimte aankomt, is hij nog altijd onovertroffen. Ik hou ervan, zoveel zelfs dat ik er me zelf eentje heb aangeschaft als daily driver."

Welke auto vind je maar saai?

"Dat zijn er veel. De Bentley Bentayga bijvoorbeeld: groot, zwaar, opzichtig en nutteloos. Maar ook de jongste BMW 5-Reeks, die te veel 7-Reeks geworden is. Of de DS 7 Crossback: de belabberde ergonomie van zijn interieur bezorgt me nachtmerries. Is drie voorbeelden genoeg of zal ik doorgaan?"

En je favoriete film- of tv-auto?

"Daar hoef ik niet langer over na te denken: de Porsche 964 Turbo van Mike Lowrey (aka Will Smith) in de eerste Bad Boys uit 1995 – een film die alles bundelde waar ik als achttienjarige van droomde. En dan heb ik het niet alleen over de auto’s, maar ook over Téa Leoni."

Wat vind je vreselijk in moderne auto’s?

"Al die systemen die in jouw plaats de auto binnen de rijstrook houden of de snelheid in de gaten houden, maar die je in de praktijk om de 10 seconden om de oren slaan met biepjes allerhande. Vertrouwen hebben in de sensoren, ik wil het wel... maar het moet leefbaar blijven."

Noem iets erg ongebruikelijks dat je al hebt gedaan (autogerelateerd)?

"Banden oproken met een Lamborghini op de Las Vegas Speedway. 317 km/u doen in een Corvette ZR-1 die nog net niet van de grond ging. Een toertje doen door het struikgewas met de interventie-Unimog van de Marinebrandweer van Marseille. Worstjes grillen op de rokende turbo van een Saab in het Hoge Noorden. En tal van andere dingen die me nu niet te binnen schieten..."

Als Marty McFly zijn DeLorean voor je programmeert voor een ritje, waar zou je dan terecht willen komen?

"Eerst en vooral naar een verlaten stuk woestijn, voor een testrit. En natuurlijk zijn er een aantal historische momenten uit de autogeschiedenis waar ik graag bij geweest zou zijn. Gesteld dat ik de loop van de geschiedenis kon wijzigen, zou ik naar 1994 terugkeren en de kleerkast van Ayrton Senna leeghalen. Misschien zou die dan niet kunnen starten in die tragische GP van Imola..."

Wat als je morgen Euromillions wint…?

"Om meteen hoog in te zetten (en in de autosfeer te blijven), zou ik mezelf een hele rist leuke auto’s cadeau doen: 1 of 2 Lotussen, een handvol 911’jes, een reeks Ferrari’s, Lamborghini’s, McLarens... En dan zou ik elke maand een Cars & Friends Trip organiseren voor mijn maten, uitstapjes naar de tofste streken op aarde: Laguna Seca, Toscane, Lapland in de winter. Btw, ik aanvaard geen friend requests meer op facebook."

Voor welke collector’s auto is nù het moment om hem te kopen?

"Ik heb een zwak voor exoten die je nu voor een prikje kunt kopen, genre Ford Streetka, Audi A2, Honda HR-V of de eerste generaties van de Toyota RAV4. Rijk ga je daar niet meteen mee worden, maar al die modellen staan op hun manier elk voor een stukje originele autohistorie."

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten