Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blog / Wie is wie op de redactie – Jean-Paul Adam

We profiteren van de semi-lockdown om u ons redactieteam nader voor te stellen. Vandaag is het de beurt aan Jean-Paul Adam om een rondje vragen te beantwoorden, ongefilterd en zonder taboes.

  • Naam: Adam
  • Voornaam: Jean-Paul
  • Geboortedatum: 13/02/1959
  • Functie op de redactie: redactie-assistent/corrector

Wanneer is je passie voor auto’s begonnen?

“In de wieg, vermoed ik. Nog voor ik goed en wel kon praten, prevelde ik in mijn bed blijkbaar al de woorden ‘auto’ en ‘camion’ tot ik in slaap viel (en dat kon naar verluidt wel even duren). Als kind heb ik een fortuin aan 20-frankbiljetten uitgegeven aan Matchbox-auto’s. Over het aantal Dinky en Corgi Toys dat sneuvelde in de vreselijkste ongevallen, zullen we maar zwijgen...”

Wanneer heb je AutoGids/Moniteur Automobile/AutoWereld leren kennen?

“Ik ben het beginnen te kopen in mijn jeugdjaren, toen ik mijn eerste zakgeld kreeg. Auto’s interesseerden me toen veel meer dan meisjes. Uren heb ik met mijn vrienden versleten, al discussiërend welke van al die auto’s waarmee we uiteindelijk nooit zouden rijden, nu eigenlijk de beste was en waarom.”

Wat is je droomjob, in de autosector (behalve journalist) of daarbuiten?

“Testrijder tijdens zogenoemde validation drives, en duizenden en duizenden kilometers afmalen met een preseriemodel om het te perfectioneren. Of om het over een heel andere boeg te gooien: schrijver!”

Waar was je graag stagiair geweest?

“In de werkplaats van een luchtvaart- of automobielpionier. En minder ver in de tijd: op de redactie van het Franse magazine l’Auto-Journal tijdens zijn gloriedagen.”

Welke twee auto’s moeten er zeker in je ideale garage staan?

“Oei, twee maar? Dan een Citroën DS en een SImca 1100Ti. En als het hedendaags moet zijn: een Mazda MX-5 en een Japanse of Koreaanse hybride.”

Welke zijn je favoriete wegen om te rijden?

“Kleine wegjes op het platteland, maakt niet uit waar. Niet om te vlammen, maar om rustig rond te toeren en te kunnen genieten van het voortdurend veranderende uitzicht. En intussen uithoeken te ontdekken waar amper iemand komt.”

Wie zijn je ‘helden’ uit de automotive geschiedenis?

“Pioniers in het algemeen, niet noodzakelijk de grootste namen of de meest bekende. Integendeel, liever de vergeten pioniers, zij die in de schaduw werkten. Uit de autosport zijn mijn helden Jacky Ickx, Jean Ragnotti en Frank Kelly.”

Welke auto vind je maar saai?

“De meeste moderne auto’s zijn bedroevend steriel geworden – zelfs al hebben ze vermogen op overschot. En hoe meer ze de bestuurder de verantwoordelijkheid uit handen nemen, hoe minder ze me kunnen boeien.”

Wat is je favoriete ‘lelijke’ auto?

“De eerste generatie van de Fiat Multipla, omdat onder dat lelijke uiterlijk een geniaal concept schuilging. Zo’n Multipla komt overigens verrassend goed uit de voeten op een bochtig parcours, herinner ik me.”

Wat vind je vreselijk in moderne auto’s?

“Ledlampen. Ik begrijp niet waarom constructeurs koplampen en achterlichten alsmaar krachtiger blijven maken. Een ware aanslag op je netvliezen, zodat ze net een averechts effect hebben, zeker als het ook nog eens regent. Ook van die opdringerige en zelfs contraproductieve rijhulpsystemen krijg ik het heen-en-weer. En dan is er dat steriele kantje waarvan ik eerder al sprak. En last but not least: het almaar slechtere zicht rondom. In die mate dat we nu een leger aan radars, sensoren en camera’s nodig hebben, die allemaal stuk kunnen gaan... of het in winterse omstandigheden laten afweten.”

Noem iets erg ongebruikelijks dat je al hebt gedaan (autogerelateerd)?

“Ik denk spontaan aan de test van een Toyota Carina 1.8 Lean Burn, in de winter van 1996: we reden toen maar liefst 4.000 kilometer om na te gaan of die motor écht spaarzamer was dan de 1.6, 2.0 en 2.0D. Een fantastische trip.”

Als Marty McFly zijn DeLorean voor je programmeert voor een ritje, waar zou je dan terecht willen komen?

“In de jaren 60 of 70. Gewoon om een keer met de auto’s te kunnen rijden waarvan ik als kleine jongen droomde: de Peugeots 203 en 403, de Citroën DS, de Renaults R12, R18 en R20, de Simca 1100Ti, de Opel Kadett GT/E, de Triumph Dolomite en zovele andere...”

Wat als je morgen Euromillions wint…?

“Dan komt er een MG B voor de deur te staan – een cabrio of GT, maakt niet uit. En een SImca 1501 of 1100, Citroën DS of Peugeot 403 of 404. De rest van het geld gebruik ik om mijn levenskwaliteit te verbeteren, en die van de mensen die me na aan het hart liggen.”

En je favoriete film- of tv-auto?

“Oké, dit klinkt misschien wat cliché, maar ik ben weg van de Aston Martins uit de vroege James Bond-films... en van de Ford Gran Torino Sport uit Starsky & Hutch. Ja, ik weet het, allesbehalve de beste auto. Maar voor mij mooie herinneringen aan mijn jeugd.”

Voor welke collector’s auto is nù het moment om hem te kopen?

“Ik vind dat iedereen de auto moet kopen waarvan hij of zij droomt. Maar als ik twee tips mag geven: het is hoog tijd dat de Matra-Simca Rancho en de Renault Avantime eerherstel krijgen, auto’s die respectievelijk 20 en 10 jaar hun tijd vooruit waren.”

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten