Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blog / Wie is wie op de redactie – Werner Van Kerckhoven

Geschreven door Werner Van Kerckhoven op 28-04-2020

We profiteren van de semi-lockdown om u ons redactieteam nader voor te stellen. Vandaag is het de beurt aan Werner Van Kerckhoven om een rondje vragen te beantwoorden, ongefilterd en zonder taboes.

  • Naam: Van Kerckhoven        
  • Voornaam: Werner
  • Geboortedatum: 01/05/1977
  • Functie op de redactie: Eindredacteur

Wanneer is je passie voor auto’s begonnen?

“Zelfs in mijn vroegste kindertijd was ik niet bij onze auto weg te slaan. Mijn uitgebreide collectie Matchbox- en Majorette-miniatuurtjes heb ik letterlijk kapotgespeeld. En toen ik rond mijn tiende mijn eerste kwartetkaarten in handen kreeg, was het hek helemaal van de dam.”

Wanneer heb je AutoGids/Moniteur Automobile/AutoWereld leren kennen?

“Als kind in de wachtzaal van de huisarts. Maar om eerlijk te zijn: de tests zelf interesseerden me niet zo. ik had toen al vooral belangstelling voor de prijzenkatern. Die obsessie met value for money heeft me nooit meer losgelaten.”

Wat is je droomjob, in de autosector (behalve journalist) of daarbuiten?

“Treinbestuurder op de Kuranda Scenic Railway in het noordoosten van Australië: op dat uitzicht raak je volgens mij nooit uitgekeken.”

Waar was je graag stagiair geweest?

“Op de hoofdzetel van General Motors in de jaren vijftig. De jaren van de Space Race, die leidde tot de wildste conceptcars, met vleugels, raketmotoren, reuzenvinnen, enzovoort. Dat tomeloze geloof in de technologische vooruitgang, dat ongebreidelde optimisme moet wonderlijk geweest zijn.”

Welke twee auto’s moeten er zeker in je ideale garage staan?

“Een Mercedes C- of E-Klasse Break met alle toeters en bellen – een betere allrounder bestaat er niet. En als egoïstisch pleziertje een Smart Roadster. Een nieuwe Mazda MX-5 RF is ook goed.”

Welke zijn je favoriete wegen om te rijden?

“Maakt niet uit, zolang er maar geen verkeer is. Dat hoeft heus niet de Grossglockner of the Pacific Coast Highway te zijn; evengoed kan ik genieten van een nachtelijke rit op het gemakje door een uitgestorven dorpskern of tussen de Vlaamse velden.”

Wie zijn je ‘helden’ uit de automotive geschiedenis?

“Raymond Loewy, die in 1962 het coke bottle-design in de autosector introduceerde. Dat heeft ons een boel schitterende auto’s opgeleverd.”

Welke auto vind je maar saai?

“Hoe groter, duurder en luxueuzer, hoe minder het me boeit. Rolls-Royces en dergelijke doen me absoluut niks.”

Wat is je favoriete ‘lelijke’ auto?

“De Suzuki Ignis Sport uit begin jaren 2000. Allesbehalve een toonbeeld van elegantie of verfijning, maar wat een tof karretje was me dat! Een voorbode van al het moois dat de gelijknamige Swift na hem zou brengen.”

En je favoriete film- of tv-auto?

 “Zonder twijfelen: de GMC Vandura uit ‘The A-Team’. Die roodgelakte turbinevelgen flikken het ‘m zelfs vandaag nog.”

Wat vind je vreselijk in moderne auto’s?

"Die bespottelijke vermogens. Het ironische van de zaak is dat auto’s nog nooit zo krachtig en snel waren als nu, maar dat ze zo steriel verpakt zijn dat je er amper nog iets van merkt. Ook hoogst ergerlijk: die drang om van auto’s een verlengstuk van de smartphone te maken. Terug naar de essentie graag.”

Noem iets erg ongebruikelijks dat je al hebt gedaan (autogerelateerd)?

“Ik herinner me nog hoe we eind jaren tachtig met zeven of acht man in een Renault Fuego van een chiroleider vervoerd werden – inclusief twee of drie man liggend in de koffer, met hun neus tegen de achterruit. Dolle pret toen, vandaag de dag compleet ondenkbaar.”

Als Marty McFly zijn DeLorean voor je programmeert voor een ritje, waar zou je dan terecht willen komen?

“Doe maar het jaar 1969. De maanlanding, Woodstock... maar vooral toch Eddy Merckx die de Tour wint en voorgoed de status van volksheld verkrijgt. En als het autogerelateerd moet zijn: naar Le Mans ten tijde van het Groep C-tijdperk.”

Wat als je morgen Euromillions wint…?

“Mijn droomcollectie telt naast Japanse coupés uit de jaren 80 en 90 ook heel wat Amerikaans geweld: een Corvette C3, C4 en C5 bijvoorbeeld, en als guilty pleasure een Pontiac Trans-Am uit eind jaren 70. En niet te vergeten: een Buick Riviera, in modeljaar 1965 een van de stijlvolste autos ooit.”

Voor welke collector’s auto is nù het moment om hem te kopen?

“Daar hou ik me eerlijk gezegd niet mee bezig. Ik volg wel al een tijdje leuke auto’s die je nu voor een appel en een ei van de shredder kunt redden, zoals de Ford Streetka of de MG ZR. Auto’s met hopen charme, ondanks – of dankzij? – hun vele kleine kantjes...”

 
Eindredacteur AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten