Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Daimler gaat liefst wat trager over op elektrificatie

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-10-2020

De voorzitter van de ondernemingsraad van Daimler (Mercedes) vraagt aan de constructeur om zich niet alleen op elektrisch rijden te concentreren. De verbrandingsmotor zou nog een toekomst hebben, waardoor het geen zin heeft om hem te demoniseren.

Mercedes is druk bezig een heel scala aan elektrische modellen te ontwikkelen. Maar de ondernemingsraad van Daimler, via de stem van zijn voorzitter Michael Brecht, wil echter niet dat het merk met de ster zich volledig op deze richting stort. Volgens zijn woorden in het Duitse weekblad Automobilwoche is de elektromobiliteit "belangrijk", maar is er een "hype over die wordt uitgelokt door politici en de samenleving". Met andere woorden vraagt hij aan de teams bij Mercedes om zich niet enkel door deze beweging te laten beïnvloeden. Hij meent in het bijzonder dat "plannen zonder verbrandingsmotor een grote klap zijn voor alle collega's die al decennia uitstekend werk leveren op dit domein en die deze technologie blijven verbeteren". Hij ontkent de klimaatproblematiek echter niet.

Volgen of rebelleren?

Brecht schat zelfs in dat de technologie van verbrandingsmotoren oplossingen kan bieden, omdat het type aandrijflijn op zich er niet het meeste tot doet. Vooral omdat hij de elektrische auto niet per se als een wondermiddel ziet, ook al wil Mercedes zich als vaandeldrager van de technologie profileren. De ondernemingsraad zou dus kunnen aandringen bij de teams in Stuttgart om de benzine- en dieselmotoren niet te vergeten. En dat terwijl steeds meer constructeurs de kleine dieselmotoren uit hun gamma halen om aan de normen van de politieke wereld te voldoen, aangespoord door ngo's en heel wat andere partijen sinds Dieselgate. Want sindsdien heeft de spreekbuis van de traditionele autoconstructeurs - en dan vooral de Duitsers - enorme flaters geleden. Zullen ze simpelweg meegaan met de stroom, of proberen ze deze elektrische trend als toonbeeld van deugd te doen keren of vertragen?

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten