Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Hoge concentraties fijnstof bij EV-snelladers, hoe komt dat?

Geschreven door Klaas Janssens op 25-08-2025

Uit onderzoek blijkt dat er enorme concentraties fijnstof worden gemeten bij snellaadstations voor elektrische wagens. En daar is een eenvoudige voor.

De laatste weken doken berichten op dat snellaadstations voor elektrische wagens zogezegd “hotspots” van fijnstof zouden zijn. Dat zorgde voor heel wat verwarring: hoe kan een laadpaal luchtvervuiling veroorzaken? Belangrijk om te weten is dat een snellader zelf géén uitstoot genereert. Wat er gemeten wordt, is bestaand stof dat kortstondig wordt opgewerveld door de ventilatoren in de laadinstallatie.

Een onderzoek naar de luchtkwaliteit rond tientallen snelladers in Los Angeles toonde aan dat de concentratie van fijnstof (PM2,5) daar vaak hoger lag dan de stedelijke achtergrondwaarden. Terwijl de gemiddelde concentratie nabij drukke verkeersassen zo’n 10 à 11 microgram per kubieke meter bedraagt – en rond tankstations gemiddeld 12 µg/m³ – werden bij snelladers waarden gemeten van ongeveer 15 µg/m³. Op korte afstand van de laadkast zelf werden zelfs pieken geregistreerd tot 200 µg/m³.

Waar komt dat fijnstof vandaan?

De verklaring is eenvoudiger dan het lijkt. De krachtige ventilatoren die snelladers nodig hebben om hun interne elektronica koel te houden, blazen lucht met bestaande deeltjes de omgeving in. Het gaat om stof dat al aanwezig is door slijtage van banden, remmen en asfalt.

Het effect is vergelijkbaar met een windvlaag die zand of stof tijdelijk doet opwaaien. De lader creëert dus géén nieuwe vervuiling, maar herverdeelt enkel de deeltjes die zich al in de buurt bevinden. Bovendien is het effect erg lokaal: enkele meters naast het laadpunt zakken de waarden weer naar normale niveaus.

Misverstanden en mogelijke oplossingen

Omdat fijnstofmetingen enkel registreren hoeveel deeltjes in de lucht zweven, kan de indruk ontstaan dat snelladers zelf een vervuilingsbron zijn. Dat klopt niet, maar leidde wel tot oproepen om geen laadstations te installeren in de buurt van gevoelige locaties zoals scholen of ziekenhuizen. Voorzichtigheid is niet verkeerd, maar het idee dat laadpalen “vieze lucht produceren” berust op een misvatting.

Intussen zijn er ook oplossingen. Zo bestaan er snelladers die uitgerust zijn met filtersystemen. Die zorgen ervoor dat de lucht die naar buiten geblazen wordt zelfs schoner kan zijn dan de aangezogen lucht, waardoor de laadpaal als een soort mini-luchtreiniger fungeert. Voor gebruikers geldt het praktische advies: blijf tijdens het opladen enkele meters van de laadkast verwijderd of wacht in de wagen met de ventilatie op interne circulatie.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten