Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Euro 7: het einde voor de zes-in-lijn en V8 bij BMW?

Geschreven door Thibault Jacques op 22-07-2025

Hoewel de Euro 7-norm een pak strenger wordt - en dat zijn impact zal hebben op de grootste motoren - lijken BMW en dan vooral zijn M-divisie niet af te zullen stappen van de iconische zes-in-lijns en V8’s van het merk. Al geven de Duitsers in dezelfde adem toe dat het wel bijzonder uitdagende tijden zullen worden.

Frank Van Meel, hoofd van BMW M, bevestigde dat de invoering van de Euro 7-norm - voorzien voor november 2026 - geen grote impact zal hebben op de Motorsport-afdeling. Met andere woorden: de legendarische zes-in-lijn en V8 blijven behouden — en dat "zonder prestatieverlies".

Een geruststellend signaal, zeker omdat Euro 7 de eisen van Euro 6e weliswaar grotendeels overneemt, maar die standaarden verlengt tot 10 jaar of 200.000 kilometer. Dat is dubbel zoveel als oorspronkelijk was voorzien.

Opvallend is ook dat Euro 7 voor het eerst emissiecontroles voor remmen en bandenslijtage zal opleggen. Dit betekent dat ook elektrische voertuigen — tot nu toe het toonbeeld van milieuvriendelijkheid — onder deze nieuwe regels vallen… net als recente, zware plug-inhybrides, zoals de nieuwste BMW M5!

Lees ook onze test van de BMW M5 Touring (2025)

Volgens Frank Van Meel ligt de échte uitdaging niet zozeer in het ontwikkelen van motoren die aan Euro 7 voldoen, maar in het "behouden van de prestaties". Aangezien brandstof niet langer als koeling mag dienen — een veelgebruikte techniek bij sportieve motoren — moet BMW alternatieve oplossingen zoeken om oververhitting te vermijden.

De eenvoudigste uitweg zou zijn om het motorvermogen te verlagen, maar die piste wordt door Van Meel resoluut uitgesloten. Zonder technische details prijs te geven, verwijst hij naar “zeer interessante” oplossingen waaraan de ingenieurs momenteel werken.

Eerste zes-in-lijn bij BMW: de Type 303 uit 1933

 

In een interview met het Britse magazine Autocar verklaarde Van Meel:

“De zes-in-lijnmotor maakt deel uit van ons erfgoed, en de V8 heeft een rijke geschiedenis in de autosport. We zijn vast van plan om ze te behouden.”

Een M-model met een drie- of viercilindermotor onder de motorkap? Geen sprake van. In tegenstelling tot sommige concurrenten wil BMW M trouw blijven aan zijn mechanische signatuur.

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten