Frank Van Meel, hoofd van BMW M, bevestigde dat de invoering van de Euro 7-norm - voorzien voor november 2026 - geen grote impact zal hebben op de Motorsport-afdeling. Met andere woorden: de legendarische zes-in-lijn en V8 blijven behouden — en dat "zonder prestatieverlies".
Een geruststellend signaal, zeker omdat Euro 7 de eisen van Euro 6e weliswaar grotendeels overneemt, maar die standaarden verlengt tot 10 jaar of 200.000 kilometer. Dat is dubbel zoveel als oorspronkelijk was voorzien.
Opvallend is ook dat Euro 7 voor het eerst emissiecontroles voor remmen en bandenslijtage zal opleggen. Dit betekent dat ook elektrische voertuigen — tot nu toe het toonbeeld van milieuvriendelijkheid — onder deze nieuwe regels vallen… net als recente, zware plug-inhybrides, zoals de nieuwste BMW M5!
Volgens Frank Van Meel ligt de échte uitdaging niet zozeer in het ontwikkelen van motoren die aan Euro 7 voldoen, maar in het "behouden van de prestaties". Aangezien brandstof niet langer als koeling mag dienen — een veelgebruikte techniek bij sportieve motoren — moet BMW alternatieve oplossingen zoeken om oververhitting te vermijden.
De eenvoudigste uitweg zou zijn om het motorvermogen te verlagen, maar die piste wordt door Van Meel resoluut uitgesloten. Zonder technische details prijs te geven, verwijst hij naar “zeer interessante” oplossingen waaraan de ingenieurs momenteel werken.
In een interview met het Britse magazine Autocar verklaarde Van Meel:
“De zes-in-lijnmotor maakt deel uit van ons erfgoed, en de V8 heeft een rijke geschiedenis in de autosport. We zijn vast van plan om ze te behouden.”
Een M-model met een drie- of viercilindermotor onder de motorkap? Geen sprake van. In tegenstelling tot sommige concurrenten wil BMW M trouw blijven aan zijn mechanische signatuur.