Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / CES 2018 – Toyota e-Palette: bestelwagen zonder beperkingen

Geschreven door David Leclercq op 11-01-2018

De conceptcar Toyota e-Palette kondigt een nieuw platform aan voor autonome voertuigen die kunnen werken met systemen van andere merken.

Toyota wil een hoofdrolspeler worden in de wereld van de zelfstandige auto. De Japanse reus wil zo voor zijn voertuigen een nieuw platform ontwikkelen dat de technologie van de toekomst kan herbergen, maar dat ook kan worden gedeeld met partnerbedrijven waar Toyota mee gaat samenwerken.

Illustratie

Om zijn ideeën te illustreren heeft Toyota uit alle onderdelen de concept e-Palette gemaakt, die is voorgesteld op de Consumer Electronics Show 2018 (CES). Het gaat om een autonoom systeem dat kan worden besteld via een open controle-interface, wat betekent dat een ander merk zijn eigen autonome voertuigsoftware erop kan toepassen.

Flexibel

Het interieur kan worden aangekleed met onderdelen en technologie aangepast aan de wensen van elke partner. Zo zou bijvoorbeeld een bestelwagen voorrang geven aan laadruimte, terwijl een deelwagen vooral veel stoelen moet hebben. Toyota-president Akio Toyoda zei daarover: “met het e-Palette-systeem kan de winkel tot bij u thuis komen”.

Delen

Het pakket van Toyota gaat zelfs veel verder: het is zo flexibel dat het kan worden gedeeld door verschillende bedrijven met erg uiteenlopende diensten. Toyota geeft aan dat zijn e-Palette verkrijgbaar zal zijn in drie maten tussen 4 en 7 meter lang. De conceptcar op de CES in Las Vegas is 4,8 meter lang.

Pizza Hut en Amazon

Toyota heeft al akkoorden getekend met Mazda, Amazon en Pizza Hut voor de toekomstige toepassingen van het idee, maar ook met Uber en Didi. Akio Toyoda verklaarde: “deze mededeling kondigt een enorme vooruitgang aan in onze evolutie naar een duurzame mobiliteit. We tonen aan dat onze groei de traditionele auto en vrachtwagen overstijgt en dat we gaan voor nieuwe waarden, met onder meer diensten voor klanten. Een flexibele en open norm is de sleutel tot zo goed mogelijke klantenservice”. Toyota gaat vanaf 2020 op verschillende plekken haalbaarheidsstudies uitvoeren op basis van dit concept van elektrische paletten. Maar eerst wil het merk het systeem inzetten tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Tokio.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten