De topsnelheid is een tijdje een dingetje geweest. Toch tot de belangrijkste Duitse constructeurs onderling afspraken dat 250 km/u eigenlijk snel genoeg was, zelfs voor de onbeperkte secties op de Autobahn. In Japan hebben ze een lang vastgehouden aan een maximumvermogen van 280 pk, zelfs voor sportwagens zoals de Nissan Skyline GT-R of de Subaru WRX STi.
En in China willen ze nu dat je sprintje van 0 naar 100 km/u minimum 5 seconden duren moet. Want dat razendsnel optrekken vinden ze in de Volksrepubliek maar gevaarlijk. Alweer een argument minder om je er een Yangwang U9 aan te schaffen, al is die elektrische hypercar lang niet de enige EV die probleemloos onder de die vijfsecondengrens duikt.
Nu laten het Chinese voorstel wel een achterpoortje, want je zou die beperking kunnen uitschakelen. Je moet dus eerst de anti-spurtfunctie deactiveren wil je alsnog als eerste weg zijn wanneer het verkeerslicht op groen springt. Een beetje zoals die irritante ISA-toon die je hoort wanneer je de toegelaten maximumsnelheid overschrijdt, die ook door zowat iedereen afgezet wordt na het wegrijden.
Bron: Carscoops