Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Glickenhaus stelt pick-up op waterstof voor

Geschreven door Frédéric Kevers op 02-08-2021

De Scuderia Cameron Glickenhaus trekt het doek van een pick-up met waterstofaandrijving die is afgeleid van een offroadracer.

Aanvankelijk had Cameron Glickenhaus zijn merk opgericht om deel te nemen aan de 24 Uur van de Nürburgring. Maar de Amerikaanse cineast ziet de dingen groots. Hij biedt namelijk niet alleen straatlegale versies aan van zijn GT-racers, maar heeft zich ook ingeschreven in het wereldkampioenschap endurance tegenover Toyota en lanceert zich in de race naar de waterstof, of eerder in het racen met waterstof. Het jongste project is een pick-up met een brandstofcel op waterstof, afgeleid van het voertuig dat Glickenhaus heeft ingeschreven voor de “Baja”, een zeer populaire offroadrace in de Verenigde Staten.

Brandstofcel en autosport

Kort nadat de Amerikaanse ambachtelijke constructeur de SCG007 – Scuderia Cameron Glickenhaus 007 – had onthuld om deel te nemen aan het wereldkampioenschap uithoudingsracen in de koningsklasse Le Mans Hypercar, stelde hij een versie voor met een elektromotor die wordt gevoed door een brandstofcel op waterstof. De racebolide met weinig orthodoxe look vervoert zijn waterstoftanks buiten het koetswerk van de versie met normale verbrandingsmotor.

Voor zijn nieuwe waterstofproject baseert SCG zich opnieuw op een racewagen. En meer bepaald op de buggy SCG Boot, die deelneemt aan de “Bajas”, races die in de woestijn worden uitgevochten. De Glickenhaus Zero Emission Hydrogen Fuel Cell Boot Pickup is uitgerust met een pick-upkoetswerk en doet een beroep op een elektrische aandrijving, een brandstofcel en een resem waterstoftanks.

Scuderia Cameron Glickenhaus Boot FCEV pick-up

Nog niet zo gek

Wie dit project beschouwt als de koortsdroom van een leerling-tovenaar onderschat Glickenhaus, die deze conceptcar koppelt aan een productieproject. Het is hem eerder al gelukt om de overstap van de autosport naar de productie te maken – weliswaar in beperkte reeks – met de 004S, waarvan de eerste leveringen net zijn begonnen. Dat verhaal kan je trouwens nauwgezet volgen via de socialemediakanalen van het merk. Op dezelfde manier zou SCG de enige constructeur kunnen zijn die een straatversie gaat bouwen van de hypercar die het heeft ingeschreven in de 24 Uur van Le Mans en die ook echt trouw zou blijven aan die laatste. Het wordt een raket op wielen met een vermogen van 1.400 pk, maar waarvan de productie pas start wanneer de 24 benodigde bestellingen definitief zijn.

De pick-up lijkt dan weer meer dan waarschijnlijk in productie te gaan met een aantal exemplaren voor de autosport. De technische basis van de Boot is namelijk ontwikkeld met de motor achterin, wat weinig compatibel is met deze koetswerkvorm als je die voor dagelijks gebruik wil gaan inzetten. Nochtans wil Glickenhaus nog in 2021 een rijdend prototype bouwen met de ambitie om er 600 mijl (960 kilometer) mee te rijden op één tank waterstof. Beter nog: de bedoeling is om er een krachtige auto van te maken, die bovendien financieel haalbaar is en die ook dienst kan doen als stroomgenerator wanneer dat nodig zou zijn. Een nieuwe visie op V2L – vehicle to load.

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten