Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Morand Cars neemt Tesla Roadster in het vizier

Geschreven door Frédéric Kevers op 04-05-2021

Het Zwitserse Morand Cars is bezig met de ontwikkeling van een hypercar die je kan krijgen met een hybride of een elektrische aandrijfset-up.

Morand Cars, een autobedrijf dat zich specialiseerd in de restauratie van exclusieve oldtimers, stort zich op een hedendaags hypercaravontuur. Daarvoor zijn de Zwitsers in zee gegaan met ene Eric Boullier, die in een recent verleden nog actief was voor de Formule 1-teams van Lotus en McLaren. Ook de gebruikte materialen hinten naar de F1, met een basis uit koolstofvezel en een koetswerk uit Amplitex (een composietmateriaal op basis van vlasvezel).

De voorlopig nog naamloze supersporter zal 1,58 miljoen euro kosten, krijgt een oplage van 73 stuks en moet klaar zijn tegen 2023. Je zal de keuze hebben tussen een hybride en een elektrische Morand. Toch als ze voldoende fondsen kunnen werven om hun droom om te zetten in realiteit. We zagen al een heleboel vergelijkbare projecten passeren, maar slechts een handvol krijgt de torenhoge ambities ook omgezet in een productiemodel.

Hybride of elektrisch?

De hybride versie van de Morand-hypercar combineert een atmosferische 5,2 lliter-V10 met twee elektromotoren en een tussen de benzinemotor en de versnellingsbak gemonteerde ev-generator, goed voor een systeemvermogen van ongeveer 1.200 pk. Wellicht gaat het om de krachtbron die Audi gebruikt voor de R8 en Lamborghini voor de Huracan. Een compacte batterij van 4,5 kWh zou voor een elektrische autonomie van zo'n 70 kilometer zorgen. 

De 100% elektrische variant van de Zwitserse hypercar brengt vier elektromotoren in stelling, samen goed voor een piekvermogen van 1.950 kilogram. Het 350 kilogram wegende accupakket heeft een capaciteit van 70 kWh, wat zich zou vertalen in een elektrisch rijbereik van 300 kilometer. Opmerkelijk: met 1.250 kg weegt de EV 120 kg minder dan de hybride Morand. De prestaties zijn vergelijkbaar: een top van meer dan 400 km/u en een 0 tot 200 km/u-spurt in minder dan 6,5 seconden.

Morand Cars Hypercar 2023

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten