Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Renault Concept Symbioz

Geschreven door Tony Verhelle op 12-09-2017

Ook bij Renault vragen ze zich af waar het met de auto naar toe moet. Het resultaat is een stand in Frankfurt die op zijn minst origineel kan genoemd worden: erop prijkt een (futuristisch) huis met in het cilindervormige hart een concept car: Symbioz.

We schrijven eind 2009. Renault is op zoek naar een opvolger voor Patrick LeQuément, Renault’s designgoeroe van wiens hand tegelijkertijd ongelooflijke juweeltjes en regelrechte draken zijn gekomen. Hoe dat kwam is hier niet aan de orde, feit is dat de top bij Renault op zoek ging naar iemand die designmatig orde op zaken zou stellen en àlle Renaults een (herkenbare) smoel zou geven. Enter Laurens van den Acker.

De laatste 7 jaar heeft de Nederlander heel het Renault-gamma hertekend en op elkaar afgestemd. Hij bereidde het publiek daarbij voor met het lanceren van een margriet (in zijn woorden) van concepts die begon bij Désir en zo het pad effende naar die totale remake van alle Renaults. De laatste van die reeks staat trouwens nog in première op de IAA in Frankfurt: Renault’s sportieve paradepaardje Mégane RS.

Ondertussen is van den Acker aan zijn tweede margriet begonnen én aan zijn tweede rondje productiemodellen tekenen. Reeds vorig jaar in Parijs drukte hij ons op het hart dat hij daarbij voorzichtiger te werk zou gaan, dat hij zou consolideren in plaats van te shockeren. Maar wat dan met (het nut van) de concepts? De tweede margriet wil verder vooruitkijken, naar de elektrische, zelfrijdende, geconnecteerde toekomst van de automobiel and beyond.

Symbiose?

Van die tweede margriet kregen we al twee concepts te zien, Trésor (codenaam Z32) en de verwijzing naar Renault’s serieuze engagement in de elektrische autosport (via Formule E), de ZF1 RS027. Nu is er Z33, of beter gezegd het totaalconcept X33 wat staat voor een samengaan van Z33 en H33. Volgt u nog? We zullen het proberen uit te leggen.

Autodelen is een van dé topics in de recente mobiliteitsproblematiek, maar bij Renault wilde men zich niet zozeer toespitsen op dat delen van een auto met verschillende personen, maar wel met wat een huis en een auto met elkaar zouden kunnen delen. Auto en huis beginnen dus te delen, vandaar H 33, als een visie op het huis in 2030 en Z33 als de auto die er onafscheidelijk bij hoort, in een soort van symbiose. Z33 kreeg bijgevolg als naam Symbioz.

Deeleconomie

Bij Renault wil men het ecosysteem rond de auto anders definiëren. Wat doet de auto als hij stil staat, thuis bijvoorbeeld? Hij deelt andere dingen met dat huis: data bijvoorbeeld, maar ook energie (Z33 is zuiver elektrisch), ruimte ook, de auto is een integrerend deel van het huis, kan er in rondreizen/rijden, neemt ruimte in maar stelt zijn ruimte ook open, en ten slotte deelt hij ook entertainment, de auto is de muziek, cinema- of computerzaal van het huis.

Daarom heeft Z33 ook een interieur dat past bij/aangepast is aan het interieur van het huis (en omgekeerd), met een binnenruimte die heel wat plaats biedt en breed naar de buitenkant moet kunnen openen (vleugeldeuren die dan weer niet te veel plaats mogen innemen), stoelen die van autostoelen in fauteuils kunnen veranderen, het gebruik van materialen die ook in een huis niet misstaan, zoals hout, koper en zelfs marmer.

Architecturaal design

Het huis zelf werd door Marchi architects ontworpen, waarbij als centraal gegeven stond dat de auto in het huis moest kunnen “bewegen” (naar een idee ook van Rem Koolhaas die in Bordeaux een huis ontwierp met een grote lift opdat een hele bureau-opstelling door het huis zou kunnen reizen voor een gehandicapte persoon).

Nicholas Marchi: "Wij wilden nog een stap verder gaan en de auto de mogelijkheid geven een reis te maken door het huis, een huis dat archtectonisch fel bepaald wordt door de cilinder waarin of waaruit de auto zijn 'bewegingen' maakt (zonder ongezonde luchtjes want elektrisch), een huis dat erg gericht is op de man-machine interface".

Daarbij kan het interieur van de auto ook zo vrijgegeven worden doordat hij autonoom kan rijden en de verschillende besturingsmechanismen zich discreet terugtrekken om zoveel mogelijk ruimte te laten voor de "bewoners".

Uiterlijk uit zich dit in een zeer lage, aerodynamische lijn met de wielen op de hoeken, een ultralange wielbasis, een C-stijl die door zijn stoerheid geborgenheid moet wekken, een neus zoals we die nog zullen zien opduiken bij Renault (lichtgevend rooster incluis), de C-lichtsignatuur die we al kennen zowel voor- als achteraan, wielen die een moderne (her)interpretatie zijn van de spaakwielen van vroeger. En die opvallende vin achteraan dan? "Die vin achteraan heeft zin op 3 niveau’s, aerodynamisch, om het derde stoplicht in te integreren en als verticaal ankerpunt en band met het huis," aldus Joseph Reeve, verantwoordelijk voor het exterieurdesign van Symbioz.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten