Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Volkswagen ID X: ID.3 R onderweg?

Geschreven door Frédéric Kevers op 20-05-2021

De CEO van Volkswagen heeft een tipje van de sluier opgelicht over een concept van een sportieve ID.3 met de naam ID X. Komt er een R- of GTX-versie van de compacte EV van VW?

Ralf Brandstätter, de CEO van Volkswagen, heeft op zijn persoonlijke Linkedin-account foto's en informatie gedeeld van een speciale Volkswagen ID.3 met de naam ID X. Het zou gaan om een opgevoerde versie van Volkswagen's elektrische compacte middenklasser, met een radicaler uiterlijk en een lager gewicht als voorbode van een R- of GTX-versie van de ID.3.

Volkswagen ID X 2021

329 pk en 200 kg minder

Volgens de door Brandstätter vrijgegeven informatie zou deze Volkswagen ID X 329 pk ontwikkelen, verdeeld over de twee assen. Dat is 27 pk meer dan de Volkswagen ID.4 GTX en zelfs 128 pk meer dan de klassieke ID.3, die een achterwielaandrijver blijft. Bovenal zou deze extra paardenkracht gepaard gaan met een afslankdieet van 200 kg. Hoe Volkswagen daarin is geslaagd, is nog niet duidelijk. Vermoedelijk gaat er wat comfort verloren.

Volkswagen ID X 2021

2024

Op het eerste gezicht is dit meer een oefening in styling dan een mogelijke toekomstige variant. Althans op korte termijn, want volgens Volkswagen is de ID.3 - gebaseerd op het MEB-platform - niet ontworpen om motoren op beide assen te hebben en zal een 4WD-versie moeten wachten op de tweede generatie van het model. De architectuur blijft echter gelijk aan die van de ID.4 GTX. Volgens het hoofd van de R-afdeling van Volkswagen wordt een R-versie van de ID.3 niet voor 2024 verwacht.

Volkswagen ID X 2021

Prestaties en plezier

Volgens Ralf Brandstätter is de Volkswagen ID X in de eerste plaats een demonstratiemodel en zal de constructeur "veel ideeën" uit het project halen voor zijn toekomstige modellen. De ID X ontstond nadat de ingenieurs die verantwoordelijk waren voor de ontwikkeling van de ID.4 GTX zich realiseerden "hoe leuk het is om elektrische auto's met hoge prestaties te ontwikkelen, dus we hebben het hen gewoon laten doen."

De ID X moet inderdaad leuk zijn om te rijden, met een 0-100 km/u-tijd van 5,3 seconden en een driftmodus via het intelligente vierwielaandrijvingssysteem, in de geest van de nieuwste Volkswagen Golf R. Wat de wegligging betreft, met 200 kg minder gewicht, moeten grotere wielen met laagprofielbanden de rijervaring van deze opgepepte ID.3 nog wat dynamischer maken. Wat het uiterlijk betreft, heeft hij ook een specifieke matgrijze kleur, versterkt met vleugjes neongroen voor de carrosserie, terwijl het interieur is voorzien van met Alcantara beklede sportstoelen.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten