Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / VW Type 20: ontworpen door onderzoekscentrum in Silicon Valley

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-07-2019

Volkswagen heeft zijn onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Silicon Valley omgedoopt. Het ERL wordt het IECC. Voor die gelegenheid presenteert het centrum een nieuw concept met futuristische oplossingen: de Type 20.

Deze Type 20 werd gebouwd op basis van een Type 2 bestelwagen uit 1962. Het is het eerste wapenfeit van het IECC in Californië. Als relatief onafhankelijke divisie van Volkswagen Group of America vervult het IECC (Innovation and Engineering Center California) de rol van onderzoeks- en innovatiecentrum voor Volkswagen in Noord-Amerika, midden in Silicon Valey. Het neemt die functie over van het ERL (Electronics Research Laboratoy) dat in 1988 werd opgericht én zal zich richten op nieuwe onderzoeksdomeinen.

Auto van de toekomst

Het IECC bestaat uit twee afdelingen: het Innovation Center California (ICC) en het Engineering Center California (ECC). Het ICC zal zich ontfermen over ‘topprojecten’ en concentreren op breed onderzoek en voorbereidingen op projecten voor alle merken van de groep. Het ECC is eerder gericht op de geconnecteerde auto, de intelligente bestuurderspost en de ontwikkeling van autonoom rijden en parkeren in Noord-Amerika. Het is het grootste onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van de constructeur buiten Duitsland.

Concept Type 20

Om het werk van de ingenieurs en technici van het IECC wat concreter te maken en om de nieuwe naam en organisatie te vieren, hebben de teams een Type 2 aangepast tot een nieuw concept: de Type 20. Hij wordt aangedreven door elektriciteit via een BEV-aandrijving met een batterij van 10 kWh, een onboardlader van 2.500 watt en een elektromotor van 120 pk en 235 Nm. Het onderstel kreeg een pneumatische ophanging op maat, ontwikkeld samen met Porsche. De Type 20 heeft vooral een hele reeks experimentele accessoires, aanraakschermen en interactieve elektronica.  

Welkom

De Type 20 beschikt over een systeem om biometrisch toegang te krijgen tot de auto. Dankzij gezichtsherkenning met een 720p-groothoekcamera die geïntegreerd werd in de tweede zijruit aan bestuurderskant, herkent hij een persoon die wil instappen. De identificatiesoftware met artificiële intelligentie kan ook rekenen op directionele microfoons aan de binnen- en buitenkant. Zo kan deze bestelwagen heel wat gesproken commando’s herkennen. De communicatie met de omgeving gebeurt onder meer via lichtsignalen van de led-koplampen en het Volkswagen-logo. De Type 20 heet je trouwens hartelijk welkom door met zijn pneumatische ophanging omhoog te komen als de bestuurder nadert.   

Autodesk

De stijl van bepaalde elementen van de Type 20 spreekt tot de verbeelding. De ontwerpers tekenden samen met Autodesk een regeneratief design voor de wielen, de steunelementen van de buitenspiegels en bepaalde onderdelen in het interieur. Ook origineel en futuristisch: het holografische scherm Looking Glass II in het instrumentenbord kan 3D-beelden opwekken zonder dat je hiervoor een speciale bril moet gebruiken.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten