Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Opinie / De Redactie Ongefilterd – Altijd UTD dankzij OTA

Geschreven door Klaas Janssens op 20-04-2023

AutoGids-redacteur Klaas Janssens ziet de voordelen van over-the-airupdates, maar is daarom geen fan.

Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart.

LEES OOK De redactie ongefilterd - overzicht

Vroeger wilde je een lederen interieur met elektrische verstelbare stoelen hebben. Wie vandaag een nieuwe auto koopt, vraagt naar een infotainmentsysteem met een zo groot mogelijk aanraakscherm. En naar de beschikbaarheid van OTA-updates, want anders ben je een paria.

Die afkorting staat voor over the air en wil zeggen dat het digitale zenuwsysteem van je auto draadloos verbeteringen ontvangt – even de updates downloaden en installeren, zoals bij een smartphone. Je auto staat in directe verbinding met de constructeur, die ervoor zorgt dat je altijd over de nieuwste functies kunt beschikken. Ook kleine foutjes in de programmatuur kunnen razendsnel rechtgezet worden, want dankzij OTA ben je altijd UTD – up-to-date. Zonder dat je langs de dealer hoeft, hoe handig is dat!

Slim verdienmodel

Je kunt ook je eigen missers corrigeren. Koude billen omdat je tijdens de aankoop niet aan stoelverwarming hebt gedacht? Geen nood, want die optie kun je alsnog bestellen via de appstore. Kredietkaart koppelen, downloaden en klaar is Klaas. En elke dag komen er nieuwe mogelijkheden bij. Ook ik zag vooral de voordelen van die over-the-airupdates. Tot je beseft dat het in twee richtingen werkt, want uiteraard schuilt er een slim verdienmodel achter die downloadbare extra’s.

Als je die stoelverwarming digitaal kunt activeren, wil dat zeggen dat ze al in jouw wagen zit.

Als je die stoelverwarming digitaal kunt activeren, wil dat zeggen dat die stoelverwarming al in jouw wagen zit. En dat je er dus eigenlijk al voor betaald hebt. Idem voor die meesturende achteras of die extra acceleratieboost waarvoor Mercedes je in de buidel laat tasten bij de elektrische EQS: ook voor die hardware heb je eigenlijk al betaald. Waarom zou je dan nog een abonnement moeten nemen om die systemen ook te mogen gebruiken?

Bewuste manipulaties

En dan heb ik het geeneens over bewuste manipulaties van de firmware. Want wanneer de autoconstructeurs klaar zijn met je OTA-gewijs te melken, willen ze je natuurlijk zo snel mogelijk in een nieuwe wagen. Denk aan batterygate, waarbij Apple de processorsnelheid van oudere iPhone-modellen bewust vertraagde “om veiligheidsredenen”.

Of aan eventueel brandgevaar bij de batterijen, die de snellaadmogelijkheden van je elektrische auto beknot. Betaalt de constructeur je dan terug, als compensatie voor de vertraagde oplaadsessies? Want alweer: je hebt er wel voor betaald.

Overspel of zelfs C4?

Safety first, akkoord. Ook op het vlak van privacy. Je wilt niet dat iemand je auto hackt en met je gegevens aan de haal gaat. Die OTA-updates sluiten de digitale achterpoortjes die je veiligheid in het gedrang kunnen brengen. Alleen zijn we wel bereid al die gegevens te delen met de autoconstructeurs en met Google of Apple, die perfect weten waar je wanneer bent, hoe hard je waar reed, in welk hotel je met wie afsprak.

Deel die data met je vrouw of je werkgever, en een heleboel mensen zien eerst hun relatie stranden en krijgen vervolgens hun C4. De regelgeving wordt steeds strakker, toch blijft de kans op misbruik enorm. We kunnen niet zonder OTA-updates. Maar dat wil niet zeggen dat ik me graag schik naar de rol van betatester voor systemen die niet helemaal op punt staan. En betalen we al niet genoeg voor onze mobiliteit om ook te moeten opleggen voor al die digitale of digitaal te activeren extra’s?

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten