Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Opinie / De redactie ongefilterd – Petrolheads are not dead

Geschreven door Frédéric Kevers op 02-08-2022

Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Vandaag is het aan Frédéric Kevers. De AutoGids-redacteur is verheugd over het populaire succes van de 24 uur van Spa.

LEES OOK De redactie ongefilterd – overzicht

Anno 2022 is de auto-industrie geobsedeerd door elektrische en "groene" mobiliteit. Ze bombardeert ons met modellen die op batterijen werken, afgewisseld met oplaadbare hybrides, die over het algemeen onbetaalbaar zijn en gespeend van enige passie en opwinding.

Natuurlijk, de technische uitdaging is interessant en het rijden met een batterij-auto is niet per se ontdaan van plezier, terwijl deze uitblinkt in functionaliteit. Maar het is nog lang geen hit, zelfs niet als het een indrukwekkende Porsche Taycan Turbo S is met stratosferische prestaties en een rijgedrag de merknaam waardig. Er is niets aan te doen. De soundtrack ontbreekt. Deze die onze harten als autoliefhebbers doet smelten door zijn "good vibrations".

Daar komt nog bij dat politici en andere weldenkende bobo's bezig zijn onze geliefde verbrandingsmotoren te demoniseren, soms in weerwil van het gezond verstand, zozeer zelfs dat de auto van papa of opa persona non grata wordt! Een echte dictatoriale ramp, verstoken van elke objectieve en pragmatische reflectie. En bovenal, ontdaan van alle passie voor de aanjager van vrijheid en versterker van dromen die de auto is.

SRO/Patrick Hecq Photography

Gelukkig zijn er nog steeds evenementen die mij (ons) eraan herinneren dat deze passie niet dood is, dat de aantrekkingskracht van mooie carrosserieën aangedreven door mooie motoren nog steeds sterk is!

Dit jaar hervond de 24 uren van Spa, de grootste GT-race ter wereld, zijn "normale" vorm, na twee jaar van beperkingen door de COVID-19-pandemie zoals de afwezigheid of beperking van het publiek rond het circuit, evenals de afgelasting van de beroemde parade. Nee, 2022 betekende de terugkeer van de glimmende GT-wagens van Audi, Aston Martin, Bentley, BMW, Ferrari, Lamborghini, McLaren, Mercedes of Porsche naar het centrum van Spa.

Het was een gelegenheid om met gejuich de aanwezigheid van een enorme menigte te aanschouwen in het hart van de stad van het drinkwater, maar ook langs de hele weg die van het circuit van Francorchamps naar de kuurstad leidt. Wat een spektakel, die duizenden fans die langs de straten en pleinen flaneren en worden overweldigd door de auto's en hun bestuurders.

Als liefhebber van het evenement - waardoor mijn passie voor auto's in de zomer van 1993 werd geboren - kan ik mij niet herinneren dat er zo'n vloedgolf van mannen, vrouwen en kinderen, van 7 tot 77 jaar oud (of zelfs ouder) was om deze exploten van stijl, technologie en kracht te bewonderen.

SRO/Patrick Hecq Photography

De parade is weliswaar gratis, maar vanaf de volgende dag worden de liefhebbers in groten getale, van alle generaties en van alle komaf, naar de rand van het mooiste circuit ter wereld gezogen om de GT3's in actie te bewonderen. Ondanks dat er entree wordt gevraagd: van 35 euro voor een basistoegang op donderdag en vrijdag - zonder de paddock - tot 75 euro van donderdag tot zondag, algemene toegang + paddock inbegrepen. Een behoorlijk budget voor een gezin.

Toch namen vele ouders hun kroost en tieners mee die zich verbaasden over het geboden visuele en auditieve spektakel. Nog mooier was dat op zaterdag voor de start de beroemde Grid Walk plaatsvond, waarbij de fans rond de startgrid kunnen lopen. Het kost 85 euro bovenop de 75 euro die al betaald zijn. Maar het was er druk.

SRO/Jules Beaumont

Onder de "support races" bevond zich een peloton dat hulde bracht aan het 30-jarige bestaan van SRO, de organisator van het evenement, met GT-wagens van alle leeftijden die het GT-tijdperk van de 24 uren sinds 2001 vertegenwoordigden. Wat een opwinding om het volk op de tribunes te zien opstaan om te applaudisseren voor alle deelnemers toen de geblokte vlag viel!

In totaal kwamen afgelopen weekend meer dan 60.000 mensen naar de Toboggan des Ardennes. Een belangrijke barometer voor het succes van dit soort races is het aantal toeschouwers dat 's morgens vroeg - wakker of niet - in de baaien van het circuit aanwezig is.

Ik had er al (heel) lang niet meer zoveel gezien. En afgezien van het sportieve resultaat bevestigde het schouwspel van deze auto's op dit prachtige asfaltlint één ding voor mij: petrolheads zijn niet dood!

P.S.: Bij AutoGids worden we allemaal gedreven door een passie voor auto's, en die delen we graag. Dus tot ziens in het nummer van 31 augustus voor een prachtig verslag van mijn collega Hans Dierckx. Hij dompelde zich onder in de race door deze te beleven als lid van het WRT-team en bevond zich in het hart van de actie!

Beeld: SRO/Patrick Hecq Photography (1 et 2), SRO/Jules Beaumont (3), SRO/Kevin Peckx (cover)

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten