Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW ActiveHybrid7

Naast de full hybrid ActiveHybrid X6 biedt BMW de ActiveHybrid7 aan: een semihybride op basis van de 7-Reeks die kracht op overschot heeft... Om zeker het rijplezier niet in het gedrang te brengen.

Prijs
NB

Om de pil van de hybride te vergulden voor de 7-Reeks heeft BMW overigens niet gewoon de dienstdoende V8-biturbo uit de nieuwe 750i overgenomen, maar ontwikkelde het een specifieke versie met een directe injectie van de tweede generatie, goed voor 449 pk en 650 Nm. Deze nieuwe vermogens- en koppelkenmerken compenseren ruimschoots het meergewicht van 100 kilo dat het mild hybrid systeem van de 7-Reeks met zich meebrengt. De lithium-ionbatterij van de ActiveHybrid7 werd dus niet voorin, in het motorcompartiment ondergebracht. En dat is goed nieuws voor de gewichtsverdeling, terwijl de koff er bovendien een veiliger zone is bij een botsing en in ieder geval makkelijker te koelen is. Het laadvolume gaat er slechts met 40 liter op achteruit.

De elektromotor levert slechts 20 pk of 15 kw - 19 kw in alternatormodus. Hij komt alleen tussenbeide bij krachtig optrekken. Het extra zetje van de elektromotor is nochtans waarneembaar, maar zijn bijdrage vertaalt zich veeleer in koppel (210 Nm). De vooruitgang op het vlak van prestaties en gebruiksplezier is vooral toe te schrijven aan de nieuwe achttrapsautomaat (ZF 8HP70H). Die werd ontworpen om samen te werken met een elektromotor en heeft een stop-startsysteem dat absoluut boven alle kritiek verheven is. Het remsysteem werd aangepast om in de eerste 10 millimeter pedaalslag te regenereren.

Alles bij elkaar moet je de BMW ActiveHybrid7 zien als een geslaagde EfficientDynamics die in de beste omstandigheden vijftien procent aan benzine kan besparen tijdens de gemengde normcyclus. De evolutie spreekt voor zich: van 13,2 l/100 km (de 760i met V12 van 445 pk, waarvan de productie werd stopgezet in 2008) is het verbruik geleidelijk gedaald tot 11,4 (de atmosferische 750i van 367 pk), 11,1 (de 750i-biturbo van 407 pk) en ten slotte 9,4 l/100 km voor onze ActiveHybrid7. Dat resultaat zullen we aan de praktijk kunnen toetsen zodra we de auto hebben voor een wegtest.

U kunt de Eerste Test van de BMW ActiveHybrid7 nalezen in autogids 786 van 9/12/2009.

In dit artikel : BMW, BMW 7 Reeks

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker