Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review MG 3 Hybrid+ (2024) - hybride prijskraker

Geschreven door Frédéric Kevers op

Met de nieuwe MG 3 Hybrid+ komt de Chinese constructeur met Britse roots de Toyota Yaris uitdagen in zijn eigen specialiteit. Waarbij deze Chinees meer in de strijd te gooien heeft dan enkel een straffe prijs. AutoGids doet de test.

24.985 €

Van alle Chinese constructeurs die actief zijn in ons land, doet MG het voorlopig het best in de verkoophitlijsten. Het Europese MG-gamma is intussen al behoorlijk uitgebreid, met naast EV’s ook benzinemodellen en zelfs een plug-inhybride. Nu komt daar ook nog een ‘zelfopladende’ full hybrid bij, in de vorm van de 3 1.5 Hybrid+.

Een stadswagen (ook die ontbrak nog in de Belgische MG-line-up) die zich opwerpt als een rechtstreekse rivaal voor de Toyota Yaris Hybrid en Renault Clio E-Tech Full Hybrid, waarbij deze compacte Chinees het heus niet alleen maar van een scherpe prijs moet hebben…

Design, koetswerk en afmetingen MG 3 Hybrid

Qua looks is de MG 3 duidelijk verwant met de andere modellen uit het gamma, met gesculpteerde, maar evenwichtige flanken, die uitlopen in een weliswaar lichtjes banale achterpartij. Dan heeft het front heel wat meer karakter, met zijn haaienneus, getooid met spitse koplampen boven een immens radiatorrooster, geflankeerd door nog eens twee grote inlaten. Zo’n modern ontwerp verdient beter dan de ouderwetse velgen die MG onder deze 3 monteert.

2024 MG 3 Hybrid+

Met een lengte van 4,11 meter, een breedte van 1,80 meter en een hoogte van 1,50 meter flirt de MG 3 met de bovengrenzen van het B-segment. Geen wonder dus dat hij aardig wat binnenruimte te bieden heeft voor vier volwassenen. Ten koste van de koffer, want 296 liter is dan weer niet uitzonderlijk gezien de riante buitenafmetingen – gelukkig is de ruimte door de rechte wanden wel makkelijk bruikbaar. Alleen jammer dat de achterbankleuning op dit moment enkel in haar geheel neerklapbaar is (in de toekomst zou de rug in twee delen opsplitsbaar worden).

Interieur en infotainment MG 3 Hybrid

De voorstoelen zitten comfortabel, maar staan zelfs in hun laagste stand wat te hoog ingeplant. Ben je groter dan 1,80 meter, dan riskeer je daardoor tegen de bovenrand van de voorruit uit te kijken. Bovendien is de rijhouding nogal vreemd: je zit hoog en rechtop zoals in een SUV, maar de pedalen zijn wel ontworpen zoals in een ‘lage’ auto. Met als gevolg dat je enkel en je voet in een wat ongemakkelijke hoek komen te staan.

2024 MG 3 Hybrid+

Het interieur maakt een solide en goed geassembleerde indruk, maar het is al sombere en harde kunststof wat de klok slaat – hoe hard die oranje stiksels ook hun best doen om het geheel wat op te vrolijken. Het dashboard is symmetrisch opgebouwd rond het centrale aanraakscherm van 10,25 duim, met voor de bestuurder nog een digitale instrumentencluster van 7 duim. Allebei zijn ze goed afleesbaar, hoewel we al aantrekkelijker interfaces gezien hebben. Ook de navigatie door de menu’s had wat vlotter gemogen. Het goede nieuws is dat het systeem wel compatibel is met Apple CarPlay of Android Auto (met kabel weliswaar).

Aandrijfgeheel: specs en verbruik MG 3 Hybrid

Maar het échte verschil met zijn full hybrid rivalen maakt deze MG 3 Hybrid+ onder de motorkap. Daar huist een atmosferische 1.5-viercilinder met Atkinson-cyclus van 102 pk en 128 Nm, gekoppeld aan een elektromotor van liefst 136 pk en 250 Nm en een starter-alternator, die stroom krijgen van een 1,83 kWh-batterij. Samen resulteert dat in een totaalvermogen en -koppel van zomaar even 194 pk en 425 Nm, die via een drietrapsautomaat op de voorwielen wordt gezet.

2024 MG 3 Hybrid+

Daarmee is deze MG een stuk krachtiger dan de hybride Toyota Yaris of Renault Clio, bijgevolg tapt hij ook qua prestaties uit een ander vaatje: van 0 tot 100 km/u sprint de MG 3 Hybrid+ in een vlotte 8 seconden, maar nog indrukwekkender is de tussensprint van 80 naar 120 km/u, waarvoor de Chinezen maar 5 seconden opgeven. Zonder dat het verbruik daarvan de dupe is: het WLTP-gemiddelde bedraagt 4,4 l/100 km, wij lazen na onze testrit 4,6 l/100 km op de boordcomputer af.

Rijgedrag MG 3 Hybrid

De MG 3 Hybrid+ doet zijn concurrenten trouwens niet alleen qua pure prestaties de baard af, maar ook qua wegligging. Het vrij directe en nauwkeurige stuur voelt net zwaar genoeg aan, samen met de bijtgrage vooras nodigt dat uit tot het betere stuurwerk.

2024 MG 3 Hybrid+

De drietrapsautomaat heeft geen last van het eCVT-effect van de Toyota Yaris, maar blijkt soms wel iets minder goed bij de les dan de (complexe) MultiMode-versnellingsbak (met klauwkoppelingen) van de Clio E-Tech Full Hybrid. Voor de elektrische motorrem kun je kiezen uit vijf standen. Daarvoor moet je helaas wel bij het aanraakscherm gaan aankloppen.

Rijgedrag MG 3 Hybrid

Met zijn 3 Hybrid+ voegt MG een kleine, maar verrassend veelzijdige stadsauto aan zijn gamma toe. Deze hybride Chinees is ruim en comfortabel, maar hij biedt ook best wat rijplezier en onderscheidt zich door zijn krachtige, maar spaarzame aandrijfgeheel, terwijl hij het toch betaalbaar houdt.

Met een prijs tussen 20.985 en 24.985 euro is deze MG merkelijk minder duur dan zijn full hybrid-rivalen. Kortom, een zeer aantrekkelijk product… Nu nog een iets minder ongemakkelijke rijhouding en een wat ruimere koffer, en deze MG 3 had een nagenoeg foutloos parcours afgelegd.

 

In dit artikel : MG, MG Mg3

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker