Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche Panamera

Een lange versie, een plug-in hybride en een V6-biturbo ter vervanging van de atmosferische V8: met zijn vernieuwde Panamera-gamma is Porsche van werkelijk alle (luxe)markten thuis.

Prijs
NB

In tegenstelling tot de meeste rivalen kreeg de lange Panamera niet de eeuwige letter L opgespeld, maar wel het toevoegsel Executive. Wij reden met de Turbo Executive en kunnen beamen dat Porsche is binnengetreden in het universum van het ultieme comfort: zitruimte achterin, pneumatische ophanging, geluiddemping en toch een onaangeroerde sportiviteit. In deze lange versie kun je de schoonheid van het interieur en de ergonomie van de aparte stoelen pas helemaal naar waarde schatten. De passagiers achterin hebben we overigens nooit horen klagen over de sportieve inslag van het model. Porsche is er nog maar eens in geslaagd om tegenstrijdigheden met elkaar te verzoenen. Dit is de 'staatsiewagen' van een hoogwaardigheidsbekleder die ontworpen werd als een 911 met de motor voorin, maar die het tempo van een parade weet aan te houden zonder ooit het gevoel te geven dat hij gemaakt is om flitsende tijden neer te zetten op een circuit.

De grote uitdaging voor de bouwers van luxueuze krachtpatsers schuilt erin om te kunnen blijven verkopen in landen met strikte emissienormen en tegelijk de groeilanden te verleiden. De meest spectaculaire vooruitgang op het vlak van energetisch rendement komt op het conto van de Panamera S Hybrid, die wordt omgedoopt tot E-Hybrid omdat hij voortaan oplaadbaar is. De eerste 53 kilometer van het traject konden we in 100 procent elektrische modus afleggen. De verbrandingsmotor is daarbij slechts twee keer tussenbeide moeten komen, toen het rijbereik op een licht oplopend stuk met de nulgrens begon te flirten. Balans na deze etappe: 1,1 l/100 km... Na afloop van het complete parcours van 94 kilometer strandden we op 4 l/100 km bij een gemiddelde snelheid van 53 km/h.

De Panamera E-Hybrid bewijst dat Porsche voortaan in de toekomst van de oplaadbare hybride gelooft. Daarmee geeft de sportwagenspecialist impliciet toe dat Toyota het van bij het begin bij het rechte eind had... en rijden de Duitsers de Japanse nummer één op een aanzienlijke afstand wat de ontwikkeling van het concept betreft.

U kunt de Eerste Test van de Porsche Panamera nalezen in AutoGids 880 van 24/7/2013.

In dit artikel : Porsche, Porsche Panamera

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker