Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Renault Clio E-Tech (2023) – goede manieren

Geschreven door Hans Dierckx op

Renault heeft de Clio wat opgesmukt, met een neus in de nieuwe huisstijl. AutoGids doet de test met de facelift van de E-Tech Full Hybrid.

Prijs
NB

Concept Renault Clio E-Tech Full Hybrid

Als je vindt dat de vernieuwde Clio plots verdacht op een 208 gelijkt, dan zou dat kunnen zijn omdat Renault enkele jaren geleden Peugeots hoofdontwerper Gilles Vidal in dienst nam. Dit is, samen met de Rafale, het eerste productiemodel waarop hij zijn stempel heeft gedrukt. En warempel: er zitten meteen wat Peugeot-trekjes in, zoals de scherpe lichtblokken, de verticale ledstroken en de grille met grijze blokjes.

De facelift van de Renault Clio draagt daarnaast het vernieuwde merklogo. Daarnaar verwijzen ook de ledstroken aan weerszijden van de neus, die samen een ruit vormen, zij het dan binnenstebuiten gekeerd.

Zoals bij andere recente modellen als de Rafale of Espace heet de sportievere versie van de vernieuwde Renault Clio nu ‘Esprit Alpine’, herkenbaar aan de agressiever gelijnde bumpers, de blauwe of grijze sierdoppen op de velgen en de blauwe en tricolore stiksels binnenin. De Franse vlag staat ook geborduurd op de boordplank aan de passagierszijde.

De diesel is uit het aanbod geschrapt, al kan je hem wel nog kopen in Frankrijk. Wel is er een eenliter op benzine, met of zonder turbo, goed voor 65 of 90 pk. De zelfladende hybride, oftewel E-Tech, is met 145 pk de krachtigste variant. Dat is de Renault Clio die we konden testen.

Rijgedrag Renault Clio E-Tech Full Hybrid

Aan de hybride aandrijflijn van de Renault Clio E-Tech hebben de Fransen niet gesleuteld, het gaat nog immer om hetzelfde systeem, dat een atmosferische 1.6 combineert met 2 elektromotoren en een gerobotiseerde bak. Die laatste laat zich weleens voelen, maar verder merk je weinig van de werking. Het voornaamste is het resultaat: een benzineverbruik dat je zonder veel moeite onder de 5 l/100 km kan houden.

Daarnaast is de Renault Clio E-Tech best vlot, met een spurtje van 0 naar 100 km/u in 9,3 seconden.

Met de opknapbeurt pakte Renault verder ook de stuurbekrachtiging aan, met een afstelling die een iets preciezer gevoel schenkt. In combinatie met de relatief lange wielbasis en het brede spoor maakt dat van de vernieuwde Renault Clio een behoorlijk snedig sturend karretje.

De aankleding van de Esprit Alpine-versie die wij uitprobeerden was fraai, maar is niet dezelfde als die van de basisversie (Evolution), die bijvoorbeeld niet de zachte bekleding bovenaan op de boordplank krijgt.

We kennen voorlopig enkel de prijs van de hier geteste Renault Clio, de E-Tech Full Hybrid met die Esprit Alpine-aankleding: een pittige 28.000 euro. De basisversies met gewone benzinemotor zullen wellicht nog rond de 20.000 euro blijven.

Verdict Renault Clio E-Tech Full Hybrid

Meer dan ooit is de Renault Clio een zeer welgemanierde en tegelijk scherp sturende auto. Met deze hybride aandrijving bovendien ook zo zuinig als een diesel, al moet je er de wat ruwere werking van de versnellingsbak voor door de vingers kunnen zien. De Esprit Alpine-topversie is fraai aangekleed. De modalere varianten konden we nog niet aan de tand voelen.

  • Zuinige hybride
  • Snedig weggedrag
  • Afwerking topversie
  • Ruwe versnellingsbak
  • Prijs topversie
  • Hoge laaddrempel koffer

In dit artikel : Renault, Renault Clio

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker