Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Toyota C-HR (2023): Tweede generatie in avant-première getest

Geschreven door Hans Dierckx op

Het bijzondere aan de tweede generatie van de populaire Toyota C-HR, is dat het de eerste auto sinds vooroorlogse tijden is die volledig in België ontwikkeld werd. AutoGids doet de test.

Net als destijds bij de eerste Nissan Juke hadden we nooit gedacht dat zo’n radicaal ogend ontwerp als de eerste Toyota C-HR zo goed in de markt zou liggen. Voor de Japanse autobouwer was dit in onze contreien zelfs het model dat het meeste nieuwe klanten weglokte van bij andere merken; een bewijs van de aantrekkingskracht van een dergelijk spits en haast Robocop-achtig ontwerp. Voor generatie twee drukken de Japanners het gaspedaal dan ook nog wat dieper in.

Nou ja, eigenlijk is de C-HR net zo Belgisch als Japans. Hij is immers volledig op het Europese hoofdkwartier in Zaventem getekend en ontwikkeld. Los van het platform en de aandrijflijn, weliswaar, wat hij deelt met modellen als de Prius en Corolla.

Er komen vier versies, allen opgebouwd rond het gekende hybridesysteem van de fabrikant. De instapper heeft een 1.8-benzinemotor, terwijl al de rest opgebouwd is rond een 2 liter: eentje met voorwielaandrijving, een met vierwielaandrijving, en een oplaadbare variant (met voorwielaandrijving).

Enkel die laatste konden we voorlopig uitproberen. Met camouflage, om duidelijk te maken dat het om een exemplaar uit de preproductie ging. De afgewerkte versie is echter al een tijdje bekend; je ziet die hier.

Koetswerk en afmetingen Toyota C-HR

De nieuwe C-HR is enkele centimeters korter dan de vorige, maar iets breder en een centimeter lager.

Tegen de eertijdse gewoonte in heeft Toyota enkele radicale vormelijke keuzes gemaakt om deze crossover uit de band te laten springen. Op dit gecamoufleerde prototype zie je het niet goed, maar kijk bijvoorbeeld eens aandachtig naar de portieren, en hoeveel plooien erin geperst zijn om een licht- en schaduwspel te creëren op de flank. Diagonaal over de achterdeuren lopen bovendien twee laklagen over elkaar, een afwerking die je hoogst zelden ziet in de autosector. Het doet de achterdeur veel kleiner lijken dan ze is, en het draagt bij tot de pijlvorm op de flank.

Daarnaast zien we achterlichtblokken die doorlopen tot aan de achterdeuren, ingewerkte klinken, C-vormige koplampen à la Ferrari en velgen van 20 duim. Zeker voor Toyota is dit, met die optelsom aan stilistische kunstgrepen, een grensverleggend ontwerp.

>> Lengte: 4360 mm - breedte: 1830 mm - hoogte: 1570 mm

Interieur en kofferruimte Toyota C-HR

Ook de interieurontwerpers mochten zich uitleven met een moderne stijl, echter zonder enkele vaste waarden in stand te houden. Toyota kwam niet in de verleiding om alle knoppen overboord te gooien ten voordele van een goedkoper aanraakscherm. Zowel op en rond het stuur als op het paneel van de klimaatregeling tref je dus nog klassieke druk- en kantelschakelaars aan. Het komt het gebruiksgemak alleen maar ten goede. Het multimediasysteem bedien je via een scherm van 8 of 12,3 duim.

Daarnaast treffen we knusse sportstoelen aan, ronde ventilatiemonden met sierpatroon, sfeerverlichting die zich automatisch aanpast aan het moment van de dag en een panoramisch dak met elektrochromatische verduistering.

Specificaties en presaties Toyota C-HR

De PHEV-versie die wij testten is mechanisch zowat identiek aan de huidige Prius, met een gecombineerd vermogen van 223 pk, waarmee je in 7,3 seconden aan 100 km/u staat.

Het gaat om de vijfde generatie van Toyota’s gekende hybridesysteem, dat inmiddels ook in andere modellen, waaronder de Corolla, te krijgen valt. Met de tweeliter-viercilinder, die volgens de Atkinson-cyclus draait en (gemeten in thermische efficiëntie) de efficiëntste is op de automarkt.

De basisprincipes zijn al een kwarteeuw dezelfde, met in het hart van de aandrijflijn een planetair tandwielstelsel dat soepel de krachtstromen bundelt.

Rijbereik en oplaadmogelijkheden Toyota C-HR

De accu van 13,6 kWh staat borg voor (in theorie) 66 volledig elektrische kilometers. Om dit te verifiëren was onze eerste testrit echter te kort.

Het theoretische verbruik is minder dan 1 l/100 km, al weten we dat dit cijfer bij oplaadbare hybrides erg kan variëren, naargelang het laadgedrag. Afgaande op onze metingen met de huidige Prius, is deze aandrijflijn echter immer zuinig met zowel stroom als benzine.

Rijgedrag Toyota C-HR

Het vermogen is discreet beschikbaar, de C-HR nodigt in eerste instantie niet uit om het volle pond te geven. De aandrijflijn is eerder sereen, maar met een goede gasrespons.

De jongste generatie van het TNGA-C-onderstel van Toyota is een stuk stijver geworden, en dat vertaalt zich in een snediger en preciezer stuurgedrag. Jammer wel dat de grote wielen (20 duim) de schokdemping een stukje teniet doen.

Belgische prijs Toyota C-HR

De prijs van de Toyota C-HR is nog niet bekend. De eerste exemplaren worden geleverd in het eerste kwartaal van 2024.

Toyota C-HR – verdict AutoGids

Met zijn spectaculaire voorkomen dat vorm boven functie plaatst, is de C-HR de antipode van de archetypische Toyota. Maar dat is slechts ten dele waar, want tegelijk blijft hij met die zuinige en robuuste hybride aandrijflijn door-en-door rationeel. Die combinatie van argumenten trok in het geval van de eerste generatie veel autokopers over de streep, en die argumenten klinken ook bij de nieuwe overtuigend.

  • Laag verbruik
  • Gebruiksgemak
  • Goede afwerking
  • Schokdemping met 20'-velgen
  • Kleine zijruit achter
  • Druk ogend ontwerp

In dit artikel : Toyota, Toyota C-HR

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars