Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Golf GTD

Enkele weken na de presentatie van de nieuwe Volkswagen Golf GTI mochten we zijn dieseltegenhanger aan de tand voelen. Benieuwd of hij zijn legendarische GTD-logo waard is...

Prijs
NB

Nadat het GTD-logo bij Volkswagen gedurende een paar generaties in onbruik was geraakt, werd het enkele jaren geleden van onder het stof gehaald voor de zesde generatie van de Golf. De zuinige diesel-GTI was terug van weggeweest. De nieuwe Golf GTD deelt zijn motor niet alleen met de topdieselversie van de 'gewone' Audi A3, maar ook met de nieuwe Seat Leon TDI FR... die met een instapprijs van 26.590 euro een dikke 5.000 euro goedkoper is. Volkswagen motiveert die stevige meerprijs door een veel hoogwaardiger afwerking en een aankleding die bijna identiek is aan die van de GTI. Op dynamisch vlak zingt de GTD toch nog altijd een toontje lager. Dat kan ook niet anders, met 36 (of in vergelijking met de GTI Performance zelfs 46) pk minder.

Deze sportieve Autobahnkreuzer moet het vooral hebben van zijn koppel, want hij beschikt over 30 Nm meer dan zijn benzinebroer, weliswaar gespreid over een smaller toerentalbereik. We waren dan ook lichtjes ontgoocheld door de 'duw in de rug', temeer omdat er onder de 1.750 o/m écht niemand thuis is, maar de beschikbare power wordt dankzij het verfijnde GTI-onderstel wel heel netjes op het asfalt gezet. Hij is ongetwijfeld iets zwaarder op de neus, maar voor het overige rijdt deze GTD als een echte GTI... op diesel. Ons verbruiksgemiddelde: ongeveer 6,5 l/100 km.

De nieuwe Golf GTD oogt niet alleen als een GTI, maar dankzij de optionele 'sound actuator' klinkt hij nu ook bijna hetzelfde. Hoewel hij qua pure power nog altijd moet onderdoen, is hij wel een paar honderd euro duurder dan zijn benzinebroer, maar die is dat voordeel natuurlijk al na enkele tankbeurten kwijt...

U kunt de Eerste Test van de Volkswagen Golf GTD nalezen in AutoGids 879 van 10/7/2013.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker