De Panda is een auto zonder franjes of buitenissige accessoires en verleidt met eenvoudige, betrouwbare techniek en een bescheiden prijskaartje. Opvallend is dat Fiat (samen met de drieling VW Up, Seat Mii en Skoda Citigo) als eerste in het budgetvriendelijke segment van de stadsauto's een stadsremhulp introduceert. Het systeem is bekend van het Volvo-gamma en bestaat uit een laser achter de voorruit die bij lage snelheden (tot 30 km/h) de weg scant tot zo'n 12 meter voor de auto. Wanneer een obstakel wordt gedetecteerd en de bestuurder niet remt, zal de auto zelfstandig de noodremhulp activeren om een aanrijding te voorkomen of op zijn minst de schade te beperken.
Fiat heeft slechts twee versies voor ons klaar staan: de 1.3 MJET en de TwinAir 85. We beginnen met de diesel, die al onmiddellijk na de koudstart veel stiller blijkt dan in zijn voorganger, terwijl hij ook soepeler is - het turbogat is veel kleiner geworden. Het hogere koppel staat garant voor veel rijplezier, maar de voortrein wordt wel érg snel overmand door de 190 Nm. Hetzelfde ervaren we trouwens in de TwinAir: te enthousiast gas geven in een bocht levert zeer snel een spinnend voorwiel op. Het rijgedrag van de nieuwe Panda doet verder sterk denken aan dat van zijn voorganger, maar dan met verbeteringen op alle vlakken.
Zonder een revolutie te ontketenen heeft Fiat zijn Panda op alle vlakken rustig laten evolueren. Hij is tegelijk dynamischer en comfortabeler, het verbruik is gedaald en het interieur werd ruimer. Nu is het alleen afwachten of hij zijn competitieve prijs kan behouden (die wordt pas in januari bekendgemaakt), maar de verantwoordelijken laten verstaan dat we ons ook daarover geen zorgen hoeven te maken.
U kunt de Eerste Test van de Fiat Panda nalezen in AutoGids 839 van 23/12/2011.
In dit artikel : Fiat, Fiat Panda