Met de bZ4X zette Toyota zijn eerste stappen in de richting van een elektrische toekomst. Maar echt overtuigen kon de tweelingbroer van de Subaru Solterra niet. Er waren wat voor het Japanse merk atypische betrouwbaarheidsproblemen, al waren het vooral de technische specificaties die vergaten om indruk te maken. En dat was jammer, want slecht rijden deed de elektrische crossover allerminst.
Concept Toyota bZ4X (facelift 2026)
Met deze facelift probeert Toyota recht te zetten wat eerder krom was blijven staan. Uiterlijk oogt de gefacelifte bZ4X nu iets eleganter, dankzij het minder nadrukkelijke gebruik van zwart kunststof. In de plaats komen sobere, maar kwalitatievere designaccenten. Samen met de herwerkte lichtsignatuur geven die de bZ4X extra visueel cachet.

Binnenin de Toyota bZ4X zijn de wijzigingen ingrijpender. De elektrische crossover krijgt een centraal display van 14 inch waarop een nieuwe interface draait die sneller reageert en intuïtiever opgebouwd werd. De vooruitgang is duidelijk, al blijven de absolute benchmarks in dit bijzonder competitieve EV-segment buiten bereik.
Specs Toyota bZ4X (facelift 2026)
Ook technisch verandert er het een en het ander. Het gamma van de Toyota bZ4X bestaat voortaan uit drie varianten, gaande van de voorwielaangedreven basisversie (167 pk sterk, met een batterij van 57,7 kWh) tot een FWD met 224 pk en een AWD met 343 pk (die allebei een accupakket met een capaciteit van 73,1 kWh gebruiken).

Dankzij een efficiëntere thermische regeling en geüpdatete software wint de voorwielaangedreven versie met grote batterij zo’n 60 km extra WLTP-rijbereik, goed voor 573 km. De DC-snellaadcapaciteit blijft beperkt tot 150 kW, maar Toyota belooft aanzienlijk kortere laadtijden bij koude temperaturen.
Rijden Toyota bZ4X (facelift 2026)
Op de weg blijft de bZ4X een comfortabele, voorspelbare gezinscrossover met voldoende prestaties in de 224 pk-versie en overtuigende kracht in de AWD-variant. Die laatste imponeerde vooral offroad: op slecht onderhouden grindwegen combineert de bZ4X een effectief onderstel met verrassend veel tractie en een geruststellende balans.

De 360°-camera met “transparante motorkap”-functie blijkt daarbij bijzonder nuttig om de positie van de voorwielen exact te visualiseren. Of die terreincapaciteiten echt een verkoopargument zijn, blijft twijfelachtig. Maar je moet ergens indruk op je concurrenten proberen maken, natuurlijk.
Conclusie Toyota bZ4X (facelift 2026)
De vernieuwde bZ4X is in alle opzichten verfijnd, maar verwact geen grote revolutie. Hij nestelt zich netjes in het steeds groeiende en steeds sneller rijdende peloton van elektrische crossovers, maar zijn verbeterde interface en aangename rijgedrag maken er opnieuw een typische Toyota van: efficiënt en goed doordacht. Of dat volstaat om alsnog een commercieel succesverhaal te schrijven, moet nog blijken.