De terugkeer van de Cupra Formentor VZ5 is een klein evenement in de autowereld, toch bij de liefhebbers van mechanisch meesterschap. Want tussen de voorwielen ligt een krachtbron die tot de verbeelding spreekt: de inmiddels iconische 2.5 TSI van Audi, een drukgevoede vijfcilinder die hier goed is voor een vermogen van 390 pk voor een maximaal koppel van 480 Nm. Maar onderweg blijken die cijfers al gauw bijzaak...
Aandrijving Cupra Formentor VZ5
In het hart van de Formentor VZ5 vinden we de winnende combinatie terug: de vijfcilinder gekoppeld aan de zeventraps DSG-automaat en de 4Drive-vierwielaandrijving. Het resultaat is een 0-100 km/u-tijd van slechts 4,2 seconden. Maar het is vooral de verhoogde wendbaarheid die de VZ5 onderscheidt, dankzij de torque vectoring achteraan (Torque Splitter), zoals in de Audi RS 3.

Het hart van de VZ5 is natuurlijk zijn vijfcilinder met de unieke ontstekingsvolgorde (1-2-4-5-3). De prestaties op de weg zijn vanzelfsprekend indrukwekkend. Ons enige minpuntje heeft echter te maken met de soundtrack. Hoewel de kracht aanwezig is, klinkt de iconische vijfcilinder merkbaar gedempter dan in een Audi RS 3.

Het potentieel voel je duidelijk, maar de huidige emissienormen lijken een stuk van zijn karakteristieke vocale geweld te hebben ingeperkt, zelfs tijdens terugschakelen, waar de bekende plofjes ontbreken. Een echt zwanenzangmoment voor een van Cupra’s meest mythische motoren, wat deze VZ5 tegelijk extra bijzonder maakt – maar een iets luider afscheid had niet misstaan.
Rijden Cupra Formentor VZ5
In normale omstandigheden voelt deze Cupra alsof hij op rails rijdt, met een indrukwekkende efficiëntie en uitstekende tractie. De VZ5 beschikt bovendien over een adaptief DCC-onderstel met 15 standen en diverse rijmodi (Comfort, Sport, Cupra, Drift, Individual, Offroad), die het karakter van de auto compleet transformeren.

In de radicalere modi toont de elektrohydraulische Torque Splitter zijn volledig potentieel. Hij kan het koppel onafhankelijk naar elk achterwiel sturen, waardoor de stabiliteit en wendbaarheid merkbaar toenemen. In deze configuratie krijgt de VZ5 een bijna "achterwielaangedreven" karakter, wat hem in korte bochten verrassend lichtvoetig en bijzonder plezierig maakt.
Het Drift-profiel legt die speelse kant volledig bloot: met ESC uitgeschakeld en het koppel naar het buitenste achterwiel gestuurd, is het kinderspel om donuts te draaien en je even een Ken Block in wording te wanen.

Toch blijft de VZ5 ondanks zijn uitgesproken rijplezier een perfecte metgezel voor alledaags gebruik. In Comfort-modus toont hij zich opvallend mild, wat bevestigt dat deze limited edition nog steeds een praktische en veelzijdige familie-suv is. Zelfs met een 10 mm verlaagde bodemvrijheid en de vaste Akebono-remklauwen met zes zuigers – standaard op dit model – die zorgen voor krachtige, uithoudende en uitstekend doseerbare remprestaties.
Design en aankleding Cupra Formentor VZ5
Visueel combineert de VZ5 sportiviteit met verfijning. Hij onderscheidt zich door specifieke designaccenten zoals een voorste splitter met “VZ5”-gravure, verbrede wielkasten en vier koperen uitlaatpijpen. De exclusieve 20-duimsvelgen – in koper en zwart – verhullen de Akebono-remklauwen.

Binnenin heerst een uitgesproken sportieve sfeer, vooral dankzij de optionele Sabelt CUPBucket-stoelen, laag gemonteerd voor een dynamische en ergonomische zitpositie. De technologie is volledig up-to-date, met een 10,25”-Digital Cockpit en een 12”-infotainmentscherm. De zitpositie is voorbeeldig en de ruimte – ook achterin – blijft royaal, zoals we van de Formentor gewend zijn.
Conclusie Cupra Formentor VZ5
De Cupra Formentor VZ5 is meer dan een krachtmeting: het is een duidelijke statement. Deze SUV is efficiënt, technologisch volwassen en verrassend veelzijdig. Zijn status als limited edition (4.000 stuks) en zijn vijfcilinder maken hem nu al een verzamelobject in de harten van liefhebbers.