Noem het vooral geen sportiviteit. Want hoewel de Black Badge-variant de krachtigste Spectre en bij uitbreiding Rolls-Royce ooit is, dienen zijn extra pk’s niet om er bijvoorbeeld snellere rondetijden mee te klokken. Integendeel, net als de ‘gewone’ Spectre bedankt ook de Black Badge beleefd voor het circuit.
Het vermogen en het maximale koppel worden dan wel opgekrikt tot respectievelijk 659 pk en 1.075 Nm (in de Infinity-sportmodus), die power hoort je louter wat sneller op het gewenste waft-tempo te krijgen, zoals Rolls het unieke rijgevoel in zijn auto’s traditioneel omschrijft.
Prestaties Rolls-Royce Black Badge Spectre
Die lanceersessie gebeurt zonder al te veel poespas: voet op de rem, gas tegen de vloer en wachten tot het stuur vibreert. Dat laatste verwittigt je niet alleen dat de Spectre op scherp staat, het is tegelijk een knipoog naar de Spitfires uit de Tweede Wereldoorlog.

Die werden in de lucht gehouden door een Rolls-Royce Merlin-motor, en de piloten konden toen ook met een soort boostknop kortstondig een extra dot vermogen uit dat blok knijpen. Normaal gesproken zijn we niet voor dergelijke vergezochte vergelijkingen. Maar aangezien dit het dichtst is dat we ooit zullen raken bij een carrière bij de Royal Air Force, wentelen we ons met graagte in de opgerakelde heroïek.
Wat dat vliegen betreft: we hebben het gaspedaal gewoon tegen de vloer gehouden en weten dus proefondervindelijk dat de Spectre desgewenst blijft gaan tot er 255 km/u op de teller staat. Naast het feit dat de neus bij dat tempo echt wel licht wordt en je de digitale batterijmeter op het dashboard zo ziet leeglopen, manifesteren bij dergelijke snelheden ook wind- en rolgeluiden zich nadrukkelijker. Of preciezer gezegd: ze worden voor het eerst hoorbaar.
Design en interieuraankleding Rolls-Royce Black Badge Spectre
Hoewel de aankledingsmogelijkheden schier eindeloos zijn, krijgt de Spectre in toch een aantal specifieke Black Badge-toetsen. Het meest in het oog springende daarbij is zonder meer de lemniscaat (ja, die liggende acht heet écht zo). Als symbool voor de ’oneindige’ kracht van de Spectre.

Hoe bij de haren getrokken ook, je kunt niet anders dan toegeven dat het oneindigheidsteken een bepaalde vorm van coolness giet over de verder vrij belegen interieuropbouw – noem het gerust een modern tegengewicht tegen het overheersende classicisme.
Het helpt natuurlijk dat het accent slechts sporadisch opduikt. Geborduurd in het leder achterin. Geëtst in de treeplaten onder de portieren. Of omzoomd door 5.500 ‘sterren’ – variërend in grootte en intensiteit – op het inzetstuk in pianolak vlak voor de passagier. Eenzelfde mix tussen oud en nieuw toont zich evenzeer in het Technical Fibre dat over het dashboard ligt gedrapeerd: een mix van koolstofvezel dat verweven wordt met fijn metaal op een fineer van tulpenhout.
Rijden Rolls-Royce Black Badge Spectre
Op het onderstel heeft de eerder vermelde Infinity-modus geen invloed: de strakker getrokken schokdemping, de meer uitgesproken rolstabilisatie en de lichtjes zwaarder aanvoelende stuurbekrachtiging ten opzichte van de gewone Spectre krijg je altijd, ongeacht het gekozen rijprogramma.
Die aanpassingen zijn dermate goed dat we de Britten zouden willen aanbevelen ze gewoon uit te rollen naar elke Spectre. Deze Black Badge biedt namelijk – en met voorsprong – de meest comfortabele set-up die we ooit hebben mogen ervaren in een Rolls-Royce.

Dat komt voornamelijk door de verregaande onderdrukking van duik- en rolneigingen, zonder dat de typische dein daarom helemaal uit het onderstel werd gehaald. Remmen, gas geven, insturen, het voelt door die iets strakkere afstelling allemaal net iets natuurlijker aan.
Het maakt dat je de Black Badge Spectre een meer dan behoorlijk tempo kunt opdringen, ongeacht de aard van het parcours. Zelfs bochten weet deze Rolls gezwind te ronden. Tenminste, zolang je vloeiende lijnen rijdt; bruskeer je de voortrein te veel, dan bots je vrij snel op de natuurlijke beperkingen van deze kolos. Ondanks zijn aluminium chassis weegt de Black Badge Spectre dan ook 3 ton droog aan de haak.
Batterij, laadkenmerken en rijbereik Rolls-Royce Black Badge Spectre
Een groot deel van de kilo’s – dik 700 – komt op het conto van de 102 kWh aan batterijcellen die de twee extern geëxciteerde synchroonmotoren (één op elke as) van stroom voorzien. Volgens de WLTP-cyclus en afhankelijk van de aankleding van de auto moet dat batterijpakket de Black Badge Spectre tot 530 kilometer ver brengen, met een gemiddeld verbruik van 22,2 kWh/100 km.

Bijzonder mooie cijfers voor een mastodont die naast zijn gewicht ook 5,45 meter in de lengte, 2 meter in de breedte en 1,56 meter in de hoogte te verplaatsen heeft. Temeer omdat die normopgaves ook vrij realistisch bleken: op ons stukje Autobahn na schommelde ons werkelijke verbruik steeds om en bij de 23 kWh/100 km.
Met zijn architectuur van 400 volt en de daaraan gekoppelde snellaadpiek van 195 kW op gelijkstroom landt de Rolls in de lagere regionen van het elektrische luxesegment. Iets wat slechts deels goedgemaakt wordt door de 22 kW op wisselstroom die de Black Badge standaard slikt. Met dat vermogen zou een volledig leeggelopen batterijpakket na 5,5 uur opnieuw vol moeten zijn. Aan de snellader moet je rekenen op 34 minuten om van 10 naar 80 procent te laden.
Prijs Rolls-Royce Black Badge Spectre
Van een auto verwacht je dat hij je van A naar B brengt. Een basale insteek die maakt dat een basisprijs van 462.825 euro er gewoon los over is. Maar dat verandert als je deze Spectre bekijkt als een uniek hebbeding. Iets dat je niet per se nodig hebt, maar dat je als zijnde rich and famous gewoon móet hebben.

We hebben het dan over een wereld waarin geld geen rol speelt; de garantie van exclusiviteit is veel belangrijker. Vandaar ook dat de gemiddelde klant voor de Black Badge Spectre niet vraagt wat het ding moet kosten. Maar wel wat ze er allemaal aan kunnen wijzigen.
Conclusie Rolls-Royce Black Badge Spectre
We gaan hier niet beweren dat de V12 van het merk een schreeuwlelijk is, maar als je eenmaal geproefd hebt van de sereniteit die bij de elektrische aandrijving van de Spectre hoort, dan kun je niet anders dan je afvragen waarom niet elke Rolls-Royce op batterijen loopt.
En als je dan toch voor het nec plus ultra gaat, dan mag dat de Black Badge zijn. Inpakken hoeft niet.
De volledige reportage lees je in AutoGids 1157 (november 2025). De magnifieke foto’s zijn van Jeroen Peeters.