Je zou kunnen denken dat de Optima technisch rechtstreeks verwant is aan de Hyundai i40, maar daar is niets van aan. Terwijl die laatste zowat volledig in Europa is ontwikkeld, is de Optima afgeleid van de Amerikaanse Sonata. Zijn meer gestrekte profiel verschaft hem een verleidelijk uiterlijk, maar voor één keer staat dat de praktische kant niet in de weg. De chiquere status van de Optima vertaalt zich verder in een degelijke afwerking en in de uitrusting. Op onze markt heeft de invoerder op dit moment enkel de best uitgeruste variant geselecteerd.
De Optima mag er dan wel dynamisch uitzien, hij gedraagt zich veel braver: deze berline biedt een mooie wegligging en reageert al even voorspelbaar als geleidelijk. Net zoals je van een auto in dit segment mag verwachten dus... Hij is goed geluidgedempt en geeft voorrang aan comfort, terwijl de verzorgde schokdemping alle wegoneffenheden goed verteert. De 1.7 CRDi is daarentegen niet de motor die hem het best past, vooral omdat hij erg hol blijkt onder 2.000 o/m, zodat je verplicht bent om met de versnellingspook te spelen om met het verkeer mee te kunnen.
De Kia Optima heeft alles om het te maken. Hij zal vast niet een even groot succes worden als de Sportage, maar we kunnen niet ontkennen dat hij in zijn segment enkele stevige troeven naar voren kan schuiven, zoals zijn erg geslaagde lijnenspel, zijn solide afwerking en zijn extreem volledige uitrusting. Dat zal ongetwijfeld helpen om te leren leven met de wat slappe 1.7 CRDi bij lage toerentallen en het feit dat er - voorlopig - maar één uitrustingsniveau is, wat zijn succes sterk zal beperken.
U kunt de Eerste Test van de Kia Optima nalezen in AutoGids 839 van 23/12/2011.
In dit artikel : KIA, KIA Optima