Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2023 BMW i5 M60 xDrive

Geschreven door Iwan Kneuts op

Ooit was de BMW M5 de trendsetter die aan de basis lag van een nieuw type auto: de ultraperformante zakenberline. Die rol is voor de i5 M60 xDrive niet meer weggelegd. Maar hij kan nog wel de nieuwe maat der dingen worden.

109.300 €
  • Score redactie 16.70 /20

In tegenstelling tot veel van zijn concurrenten heeft BMW ervoor geopteerd om alle vormen van aandrijving in één koetswerk onder te brengen. Dat betekent dat je niet alleen aan de buitenkant goed moet kijken, maar dat het ook binnenin zoeken is naar de spreekwoordelijke zeven verschillen met de andere 5-Reeks-modellen. Dat heeft zo zijn voordelen.

Hoewel ze er in München voor gekozen hebben om het klassieke dashboard te vervangen door een aaneenschakeling van schermen, hoeft de traditionele BMW-fan zich in deze i5 niet ontheemd te voelen. Het zo geprezen cockpitgevoel wordt namelijk bijna perfect geïmiteerd door de in een kromming aaneengeschakelde displays, een combinatie die de poëtische naam Curved Display kreeg. Nog belangrijker is dat de traditionele brede middenconsole is gebleven. Zo blijft het gevoel dat je achter het stuur helemaal omringd bent door auto, met als bonus nog een knoert van een bergruimte. Aan opberggelegenheid ontbreekt het sowieso niet in de i5.

Schoonheidsfoutjes

Het behoud van de middentunnel heeft wel zijn gevolgen voor de ruimte – en dan vooral achterin, waar wie tot het middelste zitje wordt veroordeeld, op zoek mag naar voetruimte. Zie die plaats dus eerder als een noodoplossing voor als het echt moet. En is het omdat deze i5 zo op de bestuurder is gefocust, dat de achterbank niet zo goed zit als je in een auto van dit kaliber mag verwachten?

Voorin is er daarentegen weinig tot geen reden om te klagen. De sportstoelen van de i5 M60 zitten fantastisch. En het kan een klein detail lijken, maar ze zijn in de lengte over 8 centimeter verschuifbaar. Dat is 2 centimeter meer dan vroeger, wat het voor grotere mensen nog makkelijker maakt om de juiste zithouding te vinden. Terwijl de elektrische versie van de 5-Reeks binnenin qua ruimte identiek is aan de op fossiele brandstoffen draaiende versies, moet hij wel iets van zijn kofferruimte opgeven: die krimpt van 520 naar 490 liter.

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW I5

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker