Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2023 BMW i5 M60 xDrive

Geschreven door Iwan Kneuts op

Ooit was de BMW M5 de trendsetter die aan de basis lag van een nieuw type auto: de ultraperformante zakenberline. Die rol is voor de i5 M60 xDrive niet meer weggelegd. Maar hij kan nog wel de nieuwe maat der dingen worden.

109.300 €
  • Score redactie 16.70 /20

Als je de indrukwekkende lijst rijhulp­systemen doorloopt die standaard of optioneel op de BMW i5 M60 xDrive zitten, dan krijg je prompt medelijden met koetswerkherstellers. Het lijkt wel alsof zelfs het kleinste foutje van de bestuurder door een elektronische deus ex machina met de mantel der liefde wordt bedekt.

Zeker geen slechte zaak… alleen ga je je gelijk afvragen of er aan het stuur van een dergelijk streng beteugelde auto nog wel rijplezier te beleven is. Je weet wel, dat ouderwetse rijplezier: je drang naar sensaties met gulzige teugen laven aan het samenspel tussen motor en versnellingsbak, aan het sublieme weggedrag en natuurlijk ook aan de sound van de motor. Wel, het kan in deze i5 M60 xDrive. Weliswaar anders, maar het kan.

Pure horror

Sta ons echter toe te beginnen met wat we sowieso moeten missen in een elektrisch aangedreven auto: het geluid. Een niet onbelangrijke factor, want ook al is het al ettelijke jaren geleden, de herinnering aan het gezang van de zescilinder-in-lijnmotor van de eerder geciteerde M5 tovert nog altijd een glimlach op onze lippen. Lippen die daarentegen in een vreemde positie verkrampen wanneer we nog maar aan het artificiële geluid van de i5 M60 xDrive terugdenken: pure horror is het!

Nochtans pakt BMW graag uit met de naam Hans Zimmer, een gevierd componist van filmmuziek, die werd aangesproken om onder andere deze i5 M60 xDrive van een gepaste soundtrack te voorzien – een keuze aan geluiden die overigens de pompeuze naam Iconic Sounds meekreeg. Een goede raad: ga voor je vertrekt naar de instellingen, vergewis je ervan dat die Iconic Sounds uitgeschakeld zijn en houd dat vervolgens voor de volledige gebruiksduur van de auto zo. Tenzij je dieven wilt afschrikken...

En dan te bedenken dat het tegenwoordig technisch perfect mogelijk is om écht iconische geluiden zoals dat van de eerder aangehaalde 24-klepper te simuleren... “Ja, maar we wilden de auto niet artificieel laten klinken”, aldus de repliek van een jonge ‘klankman’ toen we hem die vraag stelden. Echt waar?

M-magie

Over het samenspel tussen motor en versnellingsbak kunnen we ook kort zijn. Het feit dat er geen versnellingsbak is, maar dat de i5 gebruikmaakt van een enkelvoudige reductie, laat weinig ruimte voor variatie. Of toch wel? Laten we beginnen met de geruststelling dat de M-magie nog altijd werkt. Dat begint met de pure kracht van de motoren, cijfers die weinig aan de verbeelding overlaten, maar in werkelijkheid nog indrukwekkender zijn. Zeg nu zelf, van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden met een zogenoemde zakenberline van pakweg 2,4 ton, je zou voor minder gaan duizelen.

En toch krijg je niet dat gevoel alsof je met een katapult wordt afgeschoten, maar is er een natuurlijkere aanvoelende acceleratie op M-wijze. Dat betekent dat het van meet af aan stevig vooruitgaat, maar dat je toch voelt hoe de kracht nog wordt opgebouwd. Een bewuste keuze van de M-lieden. Ook al betekent het dat de i5 M60 xDrive op de sprintnummers niet de primus is.

Adaptieve M-sportophanging Professional

Dat maakt hij meer dan goed wanneer het asfalt zich in bochten plooit. Want wat de i5 M60 xDrive daar presteert, is ronduit indrukwekkend. Zeker wanneer je in je achterhoofd houdt dat deze auto – daar zijn we weer – een kleine 2,4 ton weegt. De klassieke ophanging met vooraan dubbele driehoeken en achteraan een meerarmige as vormt een uitstekende basis voor het sublieme rijgedrag van deze elektrische M-bolide, samen met de haast ideale gewichtsverdeling en het stijve platform.

Daarbovenop kan de M60 rekenen op een ophanging die vergeleken met die van de i5 eDrive40 8 millimeter verlaagd werd en voorzien werd van specifieke gestuurde schokdempers. Een niet te versmaden en dus sterk aan te raden optie is de Adaptieve M-sportophanging Professional, met haar actieve rolstabilisering op een spanning van 48 volt – ook al vergt die een extra investering van 4.250 euro. Ook hier heeft de M-afdeling gekozen voor een weliswaar sterk geassisteerde ophanging die toch zeer natuurlijk aanvoelt. Dat geldt ook voor het stuur, dat veel minder artificieel overkomt dan bij de meeste van zijn concurrenten.

Dat alles maakt van de i5 M60 xDrive geen lichtvoetige hinde – daar verandert de tot 2,5 graden meesturende achteras ook niets aan – maar wel een bijzonder prettig sportief sturende auto die zijn gewicht zeer goed weet te verdoezelen. En het is niet eens nodig om voor de sportmodus te kiezen om van dat fijne weggedrag te genieten. Al geeft dat rijprogramma wel een beetje extra. Net zoals de boostpeddel achter het stuur, die het dashboard rood kleurt om vervolgens de motoren gedurende tien seconden het beste van zichzelf te laten geven. 

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW I5

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker